Schulden vader

Blackadder1981
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schulden vader

#1 , 27 dec 2019 14:20

Beide onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator

Dag allen,

Mijn vader heeft een berg schulden, en in plaats van die schulden af te betalen creëert hij er enkel nog meer: zo heeft hij bijvoorbeeld geld geleend van familie maar weigert hij dat geld terug te betalen waardoor mijn familie in een gerechtelijke procedure is verzeild geraakt met alle mogelijke ruzies en wantrouwen tot gevolg.

Op de koop toe huurt hij een véél te duur appartement (zijn pensioen bedraagt ongeveer 1150 euro per maand maar enkel aan huur betaalt hij al 950 euro, dus vroeg of laat gaat dit volledig verkeerd lopen en zal hij uit het appartement worden gezet). Heb hem dat al proberen uit te leggen maar hij is extreem koppig en wordt enkel kwaad.

Ik heb al eens overwogen hem 'onbekwaam' te laten verklaren (verkwister) omdat het duidelijk is dat hij niet met geld kan omgaan, maar dat is blijkbaar niet zo eenvoudig.

Mijn moeder is reeds 20 jaar geleden overleden, dus vraag ik me af of het al mogelijk is om zijn erfenis te verwerpen, zodoende dat ik niet voor zijn schulden zal moeten opdraaien, of kan dat enkel wanneer hij gestorven is?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 27 dec 2019 18:54

Voor een erfenis moet de erfenisgever idd dood zijn.
Procedure verkwister kan wel is bij vrederechter en dan wordt uw vader een bewindvoerder toegewezen. in dit geval best zelf niet doen.
Laatste kosten ziekenhuis en begrafenis zullen steeds voor erfgenamen zijn.

Blackadder1981
Topic Starter

#3 , 27 dec 2019 21:24

Voor een erfenis moet de erfenisgever idd dood zijn.
Procedure verkwister kan wel is bij vrederechter en dan wordt uw vader een bewindvoerder toegewezen. in dit geval best zelf niet doen.
Laatste kosten ziekenhuis en begrafenis zullen steeds voor erfgenamen zijn.
Indien ik zelf geen procedure opstart zoals u aanraadt, door wie kan ik dat dan best laten doen?

Reclame

Franciscus

#4 , 28 dec 2019 00:19

Neen u kan de procedure opstarten bij vrederechter maar de vrederechter een professionele bewindvoerder laten aanstellen met alle kinderen of één ervan als vertrouwenspersoon.

Blackadder1981
Topic Starter

#5 , 07 jan 2020 18:23

Bedankt voor de reacties. Een bewindvoerder laten aanstellen zal tot zware ruzie leiden, moeilijk wel...

Blackadder1981
Topic Starter

#6 , 25 jul 2020 09:53

Dag allen,

Een tijdje geleden heb ik volgende vraag gesteld i.v.m. de steeds groter wordende schuldenput van mijn vader:
viewtopic.php?f=50&t=108198&p=613925#p613925

Ik heb contact opgenomen met mijn familie om een familiale bewindvoerder te kunnen aanstellen, maar niemand is geïnteresseerd (het is hun probleem niet vinden ze).
Daar ik het zelf ook niet zie zitten om bewindvoerder te worden rest me enkel de mogelijkheid een professionele bewindvoerder aan te stellen? Of zijn er nog opties? De kosten van zo'n bewindvoerder kunnen enorm oplopen heb ik al gelezen, dus ben er niet echt voorstander van...Misschien is er nog een andere oplossing? Sommige familieleden vinden dat ik me er niets van moet aantrekken dat mijn vader zwaar in zijn ongeluk aan het lopen is...Beetje vreemde stelling

Alvast bedankt en vriendelijke groeten

Franciscus

#7 , 25 jul 2020 14:19

In eerste instanties zijn uw zussen en broers die mee betrokken zijn en hun kinderen. Andere familieleden zijn geen rechtstreekse erfgenamen.
Ga naar vrederechter ...voor meer info ga vb eerst eens langs een www.caw.be in uw buurt.
Een vrederechter of zijn griffier mogen geen informatie/mening geven. Ze hebben vermoedelijk wel een folder waarin art 488 bis uitgelegd wordt.

Franciscus

#8 , 26 jul 2020 18:37

Dat kunnen ze wel doen maar over de zaak zelf waar de persoon voor komt mogen ze geen enkele uitspraak doen.

Blackadder1981
Topic Starter

#9 , 27 jul 2020 19:11

Mijn familie wil alleszins niet meewerken...'hun probleem niet' vinden ze

Als enige een bewindvoerder aanvragen gaat heel moeilijk worden vrees ik. Ik heb één broer maar die woont in de VS en heeft al jaren geleden het contact verbroken

mava105

#10 , 27 jul 2020 20:02

En waarom zou het uw probleem dan wel zijn? Als er schulden zijn, kan je toch ook de erfenis weigeren, net zoals blijkbaar de rest van de familie zal doen.

Blackadder1981
Topic Starter

#11 , 27 jul 2020 20:23

En waarom zou het uw probleem dan wel zijn? Als er schulden zijn, kan je toch ook de erfenis weigeren, net zoals blijkbaar de rest van de familie zal doen.
Daar heeft u inderdaad gelijk in. Is uiteindelijk de eenvoudigste oplossing

Blackadder1981
Topic Starter

#12 , 29 jul 2020 20:30

Opgelet ook als u de erfenis verwerkt, u zal aangesproken worden voor de kosten gemaakt ingevolge opname in een woonzorgcentrum, ziekenhuis en begrafenis. En wat houdt u eigenlijk tegen om een bewindvoering aan te vragen waarbij u zich zelf voorstelt om als bewindvoerder te fungeren. Een toestemming van uw broer(s), zus(sen) is niet nodig. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf
Beste,
Een zeer grote drempel voor mij is het feit dat mijn vader een narcist is, en dat wanneer ik zelf als bewindvoerder zou optreden er enorme conflicten gaan ontstaan.

Franciscus

#13 , 29 jul 2020 20:36

Ofwel doet u het
ofwel iemand anders van de familie
Ofwel laat u de vrederechter een externe bewindvoerder aanstellen.
Ofwel doet u niets.

Andere oplossingen zijn er niet.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”