Erven schoonvader , echtgenoot overleden

Karen123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erven schoonvader , echtgenoot overleden

#1 , 19 jul 2020 21:06

M’n man is recent overleden.
Zijn vader, mijn schoonvader leeft nog. Zijn moeder, mijn schoonmoeder is reeds overleden.
Bij het overlijden van zijn moeder is volledige erfenis bij zijn vader gebleven , m’n man heeft het kindsdeel niet opgeëist.
Nu vraag ik me af indien mijn schoonvader komt te overlijden , ik als echtgenote recht heb op dat kindsdeel dat destijds niet werd uitbetaald.
Ik weet wel dat het overige deel naar de kinderen gaat, gezien ik geen erfgename ( bloedverwante ) ben in rechte lijn.
Echter, dat niet betaalde kindsdeel erf ik in principe van mijn overleden man, of heb ik het verkeerd voor ?
Alvast bedankt voor reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 19 jul 2020 21:10

"Bij het overlijden van zijn moeder is volledige erfenis bij zijn vader gebleven"
U hebt dat verkeerd voor want u bent geen erfgenaam van uw man (en ook niet van uw schoonvader).
In dit geval zullen enkel de kleinkinderen erven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus

#3 , 20 jul 2020 15:25

TS heeft het vruchtgebruik van de nalatenschap van haar echtgenoot reeds verkregen bij diens overlijden.
Indien de echtgenoot de naakte eigendom van een woning erfde van zijn moeder dan verkrijgt TS na het overlijden van de schoonvader het vruchtgebruik dat bij die blote eigendom hoort voor zover die nog aanwezig is.
Indien er geen voorziening werd getroffen mbt roerende waarden dan wordt ervan uitgegaan dat de verdeling reeds is gebeurd na het eerdere overlijden van de moeder en is er dus geen vruchtgebruik meer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton

#4 , 20 jul 2020 21:08

Waarschijnlijk een geval van 'langst leeft al heeft.' Dan hebben de kinderen niets gehad bij het overlijden van moeder. Als nu (groot) vader sterft, zijn het de kinderen die erven en valt TS uit de boot.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”