Momenteel zijn we een stuk bouwgrond aan het aankopen. Dit perceel maakt deel uit van een tuin die verkaveld wordt in twee percelen.
Via de immo verkregen we als enige plan voor deze grond de verkavelingsaanvraag met bijgevoegd verkavelingsplan zoals ondertekend door het schepencollege in 2017.
In het document van de verkaveling en bijhorend plan is te zien hoe een perceel grond in twee kavels gesplitst wordt met op elk een woonstrook van 8,65m breed en daarnaast een onbebouwde strook van 3.00m breed.
Dit document is het enige dat we van de immo gekregen hebben. Alle prijzen, oppervlakten en cijfers komen van dit plan en werden door de immo zo gehanteerd. Een van de twee nieuwe percelen werd in maart verkocht. Voor het tweede perceel werd ons bod aanvaard.
Toen we gisteren het compromis kregen voor ondertekening, bleek echter dat op het plotseling opgedoken plan van opmeting het perceel niet gelijk verdeeld is.
De landmeter heeft in december 2019 een plan van opmeting opgesteld waarbij beide huizen plots 8,88m breed zijn. Dit plan is in maart 2020 in de akte van verkoop van het linkse perceel gegaan.
Bij recente opmeting (van het rechtse perceel nu) zag de landmeter dat er "te weinig breedte was" (omdat hij op het eerdere plan een afwijking maakte tegenover het verkavelingsplan). Dit heeft hij dan gecompenseerd door het rechter perceel smaller te maken.
Het linker perceel heeft nu een woonstrook van 8,88m breed, waar het rechter perceel slechts een woonstrook van 8,40m heeft. De totale breedte van het linker perceel is tegenover het verkavelingsplan +/- 23cm breder, waar de totale breedte van het rechter perceel +/- 25cm smaller geworden is.
Simpel gezien, heeft de landmeter de grens op het grote perceel ongeveer 23cm naar rechts gezet tegenover het in het verkavelingsplan opgestelde midden.
Ik heb daarop contact opgenomen met de landmeter om meer informatie te verkrijgen. Hij berust er op dat dit een normale afwijking is, en dat het verkavelingsplan slechts bij benadering is. Daarnaast wees hij me er op dat het plan op deze manier reeds in de akte van het linker perceel gegaan is. Die akte is reeds verleden in maart 2020.
Nu zitten we in een vervelende situatie waarbij het compleet onduidelijk is wat onze mogelijkheden zijn. De "buren" hebben een grond gekregen die breder is dan wat gepland was in de verkaveling, en dat ten koste van de grond die wij gaan aankopen.
Daarnaast is ons vermoeden er dat zowel de eigenaar als de immo reeds weet hadden van dit plan van opmeting waarop het tweede perceel kleiner is. Toch hebben ze de grond verkocht op basis van de cijfers van het verkavelingsplan uit 2017.
Ons bod was dus aanvaard, op basis van eigenlijke cijfers die ons onbekend waren (maar die de eigenaar mogelijk wel wist).
Is er iemand die me kan uitleggen wat mijn opties zijn? Ik weet dat 23cm niet het einde van de wereld is, maar gezien de staat van de grond (bomen, hoogteverschillen) hadden we reeds een toegeving gedaan om toch de vraagprijs van de eigenaar te bieden. Nu blijkt dat er mogelijk informatie achtergehouden is, die eigenlijk het gevolg is van een fout van de landmeter.