Domicilie en tweedeverblijfstaks bij huren

HurenBER
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Domicilie en tweedeverblijfstaks bij huren

#1 , 19 jun 2020 22:27

Momenteel zit ik in een ietwat eigenaardige situatie. Zelf heb ik een eigendom waar ook mijn domicilie staat, maar in praktijk heb ik een aantal jaren bij mijn vriend (in zijn woning) gewoond. Nu is onze relatie geëindigd en zou ik zelf een woning willen huren, aangezien het praktisch gezien (werk etc) niet aangewezen is om in mijn eigen woning te gaan wonen.
Ben ik verplicht om mij domicilie naar de huurwoning te verplaatsen?
Krijg ik dan een tweedeverblijfstaks aangerekend voor mijn eigen woning? Tenslotte is dit mijn enige eigendom...
Kan de verhuurder hiermee in de problemen komen en zelf bv. tweedeverblijfstaks of leegstand moeten betalen?
Bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 20 jun 2020 10:36

U bent verplicht om je te domiciliëren waar je verblijft.
Dus u hebt zopas toegegeven dat u al een aantal jaar een overtreding begaan hebt...

Als u zowel eigenaar bent, als huurder, en er woont niemand anders in 1 van de 2 panden, zal er een tweedeverblijfstaks aangerekend worden, en die zal u moeten betalen.

Dus: u moet zich domiciliëren in de huurwoonst, en u betaalt een taks op uw eigendom.
Als u de wet aan uw laars lapt, en zich niet domiciliëert in de huurwoonst, maar in uw eigen woonst, zal deze taks naar de eigenaar van de huurwoonst gaan, die deze 1-op-1 aan u zal doorberekenen.

LennieK

#3 , 23 jun 2020 09:19

Uw domicilie zal je moeten zetten waar je effectieve hoofdverblijfplaats is.

Wat tweedeverblijftaks betreft, dat is lokale materie. Lees dus het reglement van de gemeente waar jouw woning staat. In veel gemeenten geldt een aangifteplicht voor tweede verblijven, anders val je terug op het leegstandsreglement en daar zijn de heffingen vaak pittiger.

Reclame

mava105

#4 , 23 jun 2020 12:18

Je kan uw eigen woning altijd verhuren, dan valt de 2de verblijventaks weg.

Terug naar “Huren”