Mijn echtgenoot en ik zijn sinds feb 2009 feitelijk gescheiden (aan de hand van dwingende en tijdelijke maatregelen van vrederechter en dit voor onbepaalde duur). hij heeft zijn adres moet veranderen en betaald samen met mij, ieder de helft de lening af. Verder betaald hij alimentatie voor onze dochter. Onze dochter is bij mij gedomicilieerd en hij heeft omgangsrecht 1 WE op 2 en dan met overnachting bij zijn ouders. Ik zou graag willen dat deze maatregelen ook blijven gelden bij een EOO of EOT. Kan dit of kan hij of de rechter hier een herziening/tenietdoening aanvragen of beslissen. Hoe kan ik mij het best verdedigen om deze maatregelen te behouden? (vooral het hoederecht van onze dochter ligt mij nauw aan het hart)
Bij een EOT maken jullie zelf de overeenkomst waarin volgende zaken worden vastgelegd:
- het ouderlijk gezag. Men gaat meestal voor gezagsco-ouderschap wat wil zeggen dat beide ouders alle belangrijke beslissingen SAMEN nemen.
- verblijf (mogelijkheid van hoofdverblijf bij één ouder of verblijfsco-ouderschap).
- Kostenregeling (mogelijkheid tot kostenco-ouderschap, beperkt kostenco-ouderschap of kostenbeheer door één ouder).
De rechter zal deze overeenkomst - waar jullie ALLEBEI akkoord mee zijn - bekrachtigen.
De rechter beschrijft het plan in een akkoordvonnis. Een vonnis is afdwingbaar.
De ouders kunnen elkaar dwingen de regelingen in hun plan, omgezet in een vonnis, uit te voeren.