problemen bij opzeg huur

Hopenlie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

problemen bij opzeg huur

#1 , 28 sep 2009 17:59

Hallo,
Volgende problemen hebben zich voorgedaan. Een heel verhaal, maar wij weten even geen raad.

4 jaar geleden een pand gehuurd. Aanvankelijk toen we ons adres er wilden zetten bleek dit geen pand te zijn dat mocht bewoond worden (was eerst een deel van een praktijk, omgebouwd tot huurappartement. De huisbazin heeft dit blijkbaar in orde gekregen, want de adreswijziging is gebeurd.
Na enkele weken kwam de huurbazin vragen of we al water hadden binnengekregen in de keuken. Verbaasd, doch dit was nog niet het geval. Enkele weken later wel. Dus gebeld met de huisbazin en die zou het komen maken. Eén of andere zwartwerker heeft dan de met siliconen wat zaken gedicht en ook een deel roofing gelegd bovenop een plastic dakafsluiting. Na een jaartje of twee begonnen andere vochtproblemen de kop op te steken. Ondertussen kwamen er ook mooie algenvorming tussen de roofing en de plastic dakafsluiting.
Telkens ik mijn huisbazin belde werd ik afgesnouwd. Ik heb haar in 2005 en 2006 aangetekende brieven gestuurd met de vermelding van de vochtproblemen, doch er werd niets aan gedaan. Telkens stond ze hier met een advocaat om een beetje te komen intimideren.

Eigenlijk, mijn fout, had ik er toen moeten uitgaan, doch als huurleek, wilde ik geen problemen en wilde ook mijn waarborg niet verliezen. Ik wist eigenlijk totaal niet wat mijn rechten waren op dat vlak.

Ondertussen ben ik sinds mei maart ongeveer bijna niet meer aanwezig en verblijf ik bij mijn partner. Ik heb mijn opzeg gedaan eind augustus.

Nu heeft zij mij een aangetekende brief gestuurd met vermelding dat zij niet akkoord gaat met het feit dat ik zeg dat er zoveel vochtproblemen zijnin de woning en wil zij een bepaalde persoon aanstellen dewelke de plaatsbeschrijving komt doen. Waarschijnlijk iemand die zij goed kent en die wel iets voor haar kan doen.

Nu is het zo dat er bij het begin, bij het ondertekenen van het huurcontract, er in dit contract stond dat er nog een plaatsbeschrijving zou gebeuren tussen de ondertekening van het contract en mijn intrede in de woning. Deze heb ik nooit gezien en zeker ook niet ondertekend. Het huurcontract is het enige dat ik heb ondertekend.

Ik vermoed dat de huisbazin heel moeilijk gaat beginnen doen en wil weten waar ik sta.
Veel van mijn meubels dewelke in de vochtkamer stonden zijn naar de vaantjes.
Ik wil zo snel mogelijk dat alles in orde is en ik mijn huurwaarborg terug heb.
Doch ik weet niet waar ik sta. Ik weet dat zij mij bij de wettelijke bezoekmomenten gaat komen afdreigen en heb eigenlijk wel wat schrik van haar.

Wat zijn mijn rechten hierin? Kan zij zomaar iemand aanstellen om een plaatsbeschrijving te doen, dewelke door de vocht niet echt goed gaat zijn, en heeft dit waarde als ik nooit een plaatsbeschrijving van toen ik erin ging gezien op ondertekend heb?

Hopelijk hebben jullie raad.
Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 28 sep 2009 19:19

Lees als een deze brochure

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf.
Vocht met mos en schimmelvorming ... neem eens contact op met bouwpolitie en laat deze of een andere dienst een een controle doen inzake 'bewoonbaarheid - eisen Vlaamse wooncode'

Hopenlie
Topic Starter

#3 , 28 sep 2009 19:24

Probeerde de pagina te openen, doch deze bestaat blijkbaar niet meer.

Is het zo dat zij een plaatsbeschrijving kan doen en mij voor alles laten opdraaien als ik bij intrede geen plaatsbeschrijving getekend heb?

Ik had misschien meer aangetekende brieven moeten versturen, maar kreeg haar hier telkens met een advocaat op mijn dak. Mijn telefonische gesprekken met haar over de vocht nadien, daar kan ik niet op terugvallen.

Zij gaat vermoedelijk zeggen dat ik haar niet voldoende verwittigd heb...

Reclame

Vandebos

#4 , 28 sep 2009 23:33

1. als er geen intredende plaatsbeschrijving is opgesteld ondertekend door alle partijen heeft een uittredende plaatsbeschrijving geen nut. De wet zegt zeer duidelijk dat er dan vanuit wordt gegaan dat het pand op het ogenblik dat u er uit gaat zich in dezelfde staat bevindt als toen u het voor het eerst betrad.

2. de pdf in kwestie vind je in mijn onderschrift terug onder de naam huurwet_0708.pdf.

3. Heeft u een kopie van de AS en het verzendstrookje bewaard? Dan kan u bewijzen dat u uw plicht als huurder hebt gedaan en dit meerdere malen.

4. Neem foto's van al de gebreken in het pand, maak een systematische lijst hiervan, stap hierbij naar de gemeente en verzoek om een bewoonbaarheidsonderzoek. Mevrouw zal dan wel anders piepen. In de link hieronder vindt je ook een folder terug met de rechtstreekse contactgegevens van dit controle-organisme.

5. Hoe luider de verhuurder (ster) blaft, hoe minder bijt er in het algemeen is. Als uw klachten oprecht zijn gewoon eventjes de puntjes op de I zetten (liefst in het bijzijn van potentiële huurders) en mevrouw vriendelijk vragen het pand te verlaten. Zolang dat u het pand huurt is het uw grondwettelijk recht te bepalen wie er welkom is en wie niet. Indien mevrouw denkt de heldin te kunnen uithangen eventjes de stoute schoenen aantrekken en de politie bellen met de melding dat er zich een ongewenste persoon in uw woning bevindt die weigert het pand te verlaten en dat u verzoekt om een dringende interventie.

Hopelijk helpt dit je verder?

Franciscus

#5 , 29 sep 2009 16:49

ga naar website Be dan naar justitie en dan publicaties daar zal je onder publicatie 21 de huurwet vinden

Vandebos

#6 , 29 sep 2009 17:38

Lees als een deze brochure

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... f/21.pdf[b].[/b]
Vocht met mos en schimmelvorming ... neem eens contact op met bouwpolitie en laat deze of een andere dienst een een controle doen inzake 'bewoonbaarheid - eisen Vlaamse wooncode'
Het laatste puntje is teveel in je url ...

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf :wink:

Hopenlie
Topic Starter

#7 , 30 sep 2009 10:03

Hallo,

Bedankt voor al deze informatie al. Zo maak ik mij al wat minder zorgen.

Doch, ik dien toch wettelijk gezien twee dagen in de week drie uur bezoekmomenten te regelen voor nieuwe potentiele huurders.
In mijn opzegbrief heb ik haar gevraagd mij te contacteren ivm deze bezoekmomenten.
In haar aangetekende brief hierop zegt zij dat ik haar dien te contacteren aangaande deze momenten.
Ik moet geen nieuwe huurders vonden (hoewel ze er volgens mij geen gaat vinden), dus heb ik haar wederom in mijn volgende brief (diegene waarin ik niet akkoord ga met een door haar aangestelde persoon voor de plaatsbeschrijving) gezegd dat zij mij maar moet contacteren.

Als ik telkens twee data moet afspreken met haar in de week, moet ik daar drie uur gaan zitten voor niks wss.

Doe ik hier iets fout, aangezien er sinds de opzeg van de brief (eind augustus) nog steeds geen bezoekmomenten geweest zijn?
Kan zij hierbij zeggen dat ze geen nieuwe huurders kon vinden omdat ik haar niet contacteerde voor bezoekmomenten te regelen en mij de huur nog laten betalen na mijn opzegperiode?

tnx

Vandebos

#8 , 30 sep 2009 11:32

Kijk het huurcontract na. Normaal gezien staan daar 2 periodes van 3-4 uur in besproken.

Dit zijn de periodes die normaal gezien zullen gebruikt worden. U kan eventueel in een volgend as vermelden dat u deze uit huurcontract bezoekuren aanvaard. Dan is zij aan zet mocht ze wat anders willen en heeft u gedaan wat nodig is. Staan de periodes niet specifiek omschreven stel dan één periode van 3 uur voor 's avonds in week en eenzelfde periode in de namiddag op zaterdag.

Hopenlie
Topic Starter

#9 , 02 okt 2009 11:18

Hallo,

In het huurcontract staat er vermeld dat er wekelijks 2 momenten van elk 3 uur dienen te zijn voor het bezoek.

Gisteren een zeer bedreigende telefoon gekregen van mijn huisbazin. Zij had mijn aangetekende brief gekregen waarin stond dat ik niet akkoord ging met haar keuze van expert (aangezien die volgens mij in haar voordeel gaat spreken en haar goed zal kennen) en dat indien er een expert dient worden aangesteld dit in onderling akkoord of door de vrederechter zal gebeuren. Hierin stond ook de vermelding dat ik bij intrede nooit een plaatsbeschrijving gelezen noch ondertekend heb en er dus naar mijn mening geen basis is om op terug te vallen.

Ze was dus heel kwaad blijkbaar. Eerst zei ze dat ik zelfs aanwezig was geweest op die plaatsbeschrijving, wat niet het geval was en daarna zei ze dat ik toch wist dat die zou plaatsvinden. Ik wist inderdaad dat die zou plaatsvinden, en ben hier toen ook mee akkoord gegaan, doch ik heb hier nadien niets meer van gehoord. Zij was dus echt furieus. Ze zei me dat ze nooit content geweest waren van mij, dat ik achterbaks was omdat ik me was gaan informeren achetr haar rug ze noemde me zelfs een stuk stront.
Ook dat ik mijn hond er niet mocht houden en dit in het contract stond. Dit heeft zij zelf veranderd in het contract naar dat kleine huisdieren wel toegelaten waren.

Ik heb haar gezegd dat ik dit niet pik en dat zij mij kan bereiken om verdere afspraken te maken indien zij potentiele huurders heeft (alhoewel, gezien de grote vochtproblemen gaat dit niet het geval zijn denk ik) doch dat andere zaken dan wel via het vredegerecht zullen geregeld worden. Ze smeet de telefoon toe.

Vorige keer nog vergeten te vermelden dat ik in 2006 een brief kreeg op mijn naam dat ik mij diende aan te bieden bij de politie in verband met mijn domicilie. Blijkbaar waren er zaken niet in orde en was het pand geen woning. Ik heb mij toen aangeboden bij de politie en ze hebben een verklaring van mij afgenomen. Toen ik haar hierover informeerde en na een tijd nog eens terugbelde om te horen of dit nu in orde was, zei ze mij dat het mijn zaken niet waren.

Ik ga echt blij zijn als deze zaak achter de rug is en ik mijn huurwaarborg terug heb.

Terug naar “Huren”