Hallo,
Volgende problemen hebben zich voorgedaan. Een heel verhaal, maar wij weten even geen raad.
4 jaar geleden een pand gehuurd. Aanvankelijk toen we ons adres er wilden zetten bleek dit geen pand te zijn dat mocht bewoond worden (was eerst een deel van een praktijk, omgebouwd tot huurappartement. De huisbazin heeft dit blijkbaar in orde gekregen, want de adreswijziging is gebeurd.
Na enkele weken kwam de huurbazin vragen of we al water hadden binnengekregen in de keuken. Verbaasd, doch dit was nog niet het geval. Enkele weken later wel. Dus gebeld met de huisbazin en die zou het komen maken. Eén of andere zwartwerker heeft dan de met siliconen wat zaken gedicht en ook een deel roofing gelegd bovenop een plastic dakafsluiting. Na een jaartje of twee begonnen andere vochtproblemen de kop op te steken. Ondertussen kwamen er ook mooie algenvorming tussen de roofing en de plastic dakafsluiting.
Telkens ik mijn huisbazin belde werd ik afgesnouwd. Ik heb haar in 2005 en 2006 aangetekende brieven gestuurd met de vermelding van de vochtproblemen, doch er werd niets aan gedaan. Telkens stond ze hier met een advocaat om een beetje te komen intimideren.
Eigenlijk, mijn fout, had ik er toen moeten uitgaan, doch als huurleek, wilde ik geen problemen en wilde ook mijn waarborg niet verliezen. Ik wist eigenlijk totaal niet wat mijn rechten waren op dat vlak.
Ondertussen ben ik sinds mei maart ongeveer bijna niet meer aanwezig en verblijf ik bij mijn partner. Ik heb mijn opzeg gedaan eind augustus.
Nu heeft zij mij een aangetekende brief gestuurd met vermelding dat zij niet akkoord gaat met het feit dat ik zeg dat er zoveel vochtproblemen zijnin de woning en wil zij een bepaalde persoon aanstellen dewelke de plaatsbeschrijving komt doen. Waarschijnlijk iemand die zij goed kent en die wel iets voor haar kan doen.
Nu is het zo dat er bij het begin, bij het ondertekenen van het huurcontract, er in dit contract stond dat er nog een plaatsbeschrijving zou gebeuren tussen de ondertekening van het contract en mijn intrede in de woning. Deze heb ik nooit gezien en zeker ook niet ondertekend. Het huurcontract is het enige dat ik heb ondertekend.
Ik vermoed dat de huisbazin heel moeilijk gaat beginnen doen en wil weten waar ik sta.
Veel van mijn meubels dewelke in de vochtkamer stonden zijn naar de vaantjes.
Ik wil zo snel mogelijk dat alles in orde is en ik mijn huurwaarborg terug heb.
Doch ik weet niet waar ik sta. Ik weet dat zij mij bij de wettelijke bezoekmomenten gaat komen afdreigen en heb eigenlijk wel wat schrik van haar.
Wat zijn mijn rechten hierin? Kan zij zomaar iemand aanstellen om een plaatsbeschrijving te doen, dewelke door de vocht niet echt goed gaat zijn, en heeft dit waarde als ik nooit een plaatsbeschrijving van toen ik erin ging gezien op ondertekend heb?
Hopelijk hebben jullie raad.
Groetjes