Familieverlating

Emmytje
Topic Starter

Familieverlating

#1 , 28 sep 2009 11:20

Iemand ervaring met een klacht neerleggen wegens familieverlating?

Wat is het verschil en wat kan ik het beste doen?

A) enkel klacht bij de politie neerleggen

B) klacht met burgerlijke partijstelling formuleren bij de onderzoeksrechter

C) rechtstreeks dagvaarden voor de correctionele rechtbank

Hij woont in Engeland en komt maar heel zelden zijn dochter halen.

Loonbeslag kan ik dus al niet laten doen en een deurwaarder sturen naar Engeland...

Is 2 maal alimentatie niet betalen en een aanmaning van de advocaat tot betaling voldoende om verdere stappen te ondernemen of moet men eerst nog andere regeltjes volgende voor men tot indienen klacht en/of dagvaarding kan overgaan?

Gr Em

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 28 sep 2009 11:43

je ex heeft omgangsrecht en geen omgangsplicht.
Hij is dus niet verplicht om zijn dochter te komen opzoeken, hij kan afzien van zijn omgangsrecht of er slechts sporadisch gebruik van maken.

Onderhoudsgeld moet maandelijks betaald worden en kan zelfs na de eerste niet betaling afgedwongen worden.

Maar je zit met Engelse wetgevingen, daar hij ginder verblijft en de Belgische rechtbanken enkel voor België uitspraken kunnen doen.
Informeer bij de Engelse ambassade wat je kan doen en hoe je het moet doen.

Emmytje
Topic Starter

#3 , 28 sep 2009 12:03

je ex heeft omgangsrecht en geen omgangsplicht
Dat weet ik en mijn ex ook... was enkel informatief...

Zal mijn licht eens opsteken bij de ambassade...en nogmaals bij mijn advocaat.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2009 12:16

Het vonnis moet definitief zijn (in kracht van gewijsde zijn getreden). Dit wil zeggen dat geen hoger beroep meer mogelijk is.

Bij de klacht dus een afschrift van de akte van betekening van het vonnis bijvoegen.

scorpioen

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 29 sep 2009 15:46

en wat kan ik het beste doen?
Het beste zou zijn dat je goede contacten met de andere ouder van jullie kind(eren)onderhoud. Dit kan wat energie kosten.

Daartegenover staat wel dat je op je rechten mag staan.

Niet altijd, maar vaak genoeg bestaat er een emotionele link tussen die twee (lees als de omgangsregeling niet goed loopt kan de betaling van onderhoudsgelden ook nogal eens niet zo stipt verlopen)
Is 2 maal alimentatie niet betalen en een aanmaning van de advocaat tot betaling voldoende om verdere stappen te ondernemen of moet men eerst nog andere regeltjes volgende voor men tot indienen klacht en/of dagvaarding kan overgaan?
Je kan best voor het beste gaan

RR

Emmytje
Topic Starter

#6 , 29 sep 2009 17:36

Hoe graag ik het ook zou willen en hoe vaak ik het ook geprobeerd heb...een goed contact onderhouden lukt niet.

Ik steek hier na zoveel jaar geen energie meer in. Ik heb het geprobeerd.

De betalingen gebeurden altijd stipt. Maar in de laatste mail had hij gezet dat hij de alimentatie ging stopzetten.
En dat heeft hij nu ook effectief gedaan.

Ik weet nu wat ik kan doen.

Bedankt

roderidder
Contacteer: Website

#7 , 29 sep 2009 23:48

En wat als je na weer zoveel jaar later weer geld moet gaan pompen waarbij een simpele som je doet concluderen dat het je meer geld kost dan opbrengt, ergernissen nog buiten beschouwing gelaten?

Dit is geen pleidooi om er niet voor te gaan... nee

Wel dien je kosten en baten goed af te wegen en ja het is wel een pleidooi om die contacten zo goed als mogelijk in stand te houden, dat blijft je plicht! (en ja kan ook veel energie kosten)

Maar dat wist je waarschijnlijk al... je schrijft het zelf
Hij woont in Engeland ... Loonbeslag kan ik dus al niet laten doen en een deurwaarder sturen naar Engeland... Is 2 maal alimentatie niet betalen en een aanmaning van de advocaat tot betaling voldoende om verdere stappen te ondernemen of moet men eerst nog andere regeltjes volgende voor men tot indienen klacht en/of dagvaarding kan overgaan?
>> of ... wat verwacht je zelf bij het begin van een (lange?) procedureslag wat de uitkomst zal zijn waarbij een deurwaarder wel degelijk bij hem de nodige documenten zal gaan overhandigen?

Mijn mening: Laat in deze voor het kind het strafrecht voor wat het is, er zijn allicht betere manieren om aan het onderhoudsgeld en eventuele bijkomende schadevergoedingen te komen... niet?

http://www.vmc.be/uploadedFiles/Vreemde ... l_I_vo.pdf

Maar in de laatste mail had hij gezet dat hij de alimentatie ging stopzetten
Kon je ook een reden(nen) achterhalen waarom hij de alimentatie stopt, terwijl hij goed weet dat het zijn plicht is?

RR

zie ook de cijfers op
http://www.f4j.be/doc/doc06/060726_opin ... rende.html

Terug naar “Echtscheiding”