plaatsbeschrijving met foto's?

Britt11
Topic Starter

plaatsbeschrijving met foto's?

#1 , 29 mei 2020 18:51

Hallo,
Mijn huisbaas kan niet aanwezig zijn op het afgesproken tijdstip voor de plaatsbeschrijving. Hij stelde voor om dan foto's te nemen. De nieuwe huurder zou dan ondertussen al kunnen verhuizen. Is dit geldig?
Dank voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2020 20:13

Als de beide partijen de foto's op de achterzijde voor akkoord ondertekenen kan dat later door een rechter worden aangenomen.Best toch nog ook een geschreven opsomming maken, die de verhuurder naderhand nog kan goedkeuren of weerleggen.

cesto

#3 , 29 mei 2020 20:41

Zolang beide partijen akkoord gaan is zo'n plaatsbescrijving geldig, maar ik zou het persoonlijk niet doen. Stel dat er nadien onenigheid is over eventuele schade of zelfs over de interpretatie van de foto's, wat ga je doen? Als je verhuurder die dag niet kan komen zou je het beste een andere afspraak moeten maken met hem.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2020 13:00

De tegenspraak is bij de plaatsbeschrijving primordiaal: een plaatsbeschrijving moet op tegenspraak gebeuren, anders heeft zij geen waarde.
Klopt niet. Ik heb nog nooit een PB op tegenspraak gemaakt, en dat werd voordien al door meer dan 1 VR aanvaard.
Ik maak altijd zeer grondige PB op voorhand (doe ik 3 dagen over) en schrijf die uit. Bij ingaan huur geeft ik een exemplaar aan de huurder, en geef hem 14 dagen de tijd om alles zelf grondig na te kijken, en dit op zijn eigen tempo.
Zijn er na 14 dagen geen opmerkingen is ze stilzwijgend aanvaard, zelfs als hij dan nog weigert ze te ondertekenen. Heeft hij opmerkingen, pas ik de PB aan en ondertekenen we beiden.
Dit systeem paste ik al toe ten tijde dat ik nog werkte en één van mijn taken was het maken van PB (soms tot 10 per maand)
Verschillende malen zijn er zaken voor de rechtbank gekomen ivm huurschade, en mijn systeem werd telkens aanvaard. Huurders hadden er zich mee akkoord verklaard door het "voor akkoord" ondertekenen van een afzonderlijk document bij het huurcontract. De rechter heeft me ooit zelf eens gefeliciteerd met mij, gedetailleerde PB

Terug naar “Huren”