terugbrengen kinderen

kristin
Topic Starter

terugbrengen kinderen

#1 , 26 sep 2009 12:58

Wij hebben een vonnis waarin staat dat de kinderen minstens 1 volledig weekend per maand naar hun vader moeten. Onder volledig verstaat de vader van zaterdag tot zondag
Van afhalen en terugbrengen staat er niets in.
Nu is ex 50 km verder gaan wonen, komen halen doet hij wel, terugbrengen weigert hij.
Mijn man werkt in de buurt van waar ex woont. Dus hij kan na zijn vroege de kinderen daar gaan afhalen. Dit weigert ex. Ik moet ze komen halen om 19 uur dus 50 km verder, wat ik dus weiger, aangezien ik niet verhuisd ben. Daarvoor woonde ex op 10 km.
Als ex ze dus tegen zondagavond niet thuisgebracht heeft, kan ik hier dan klacht neerleggen, aangezien vonnis zegt enkel weekend bij hem. Hij dreigt ermee dat hij dan naar de politie bij hem gaat.
Moet er wel bij zeggen dat hij hier vorige week gelijk ne zot aan de deur heeft gestaan, alhoewel het zijn weekend niet was (ex kan volgens mij moeilijk lezen)
En er zijn al verschillende klachten tegen hem wegens niet afhalen van de kinderen en wegens niet betaling van de alimentatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 26 sep 2009 16:34

Ga zo snel mogelijk terug naar de rechtbank om het vonnis te laten aanpassen.
Zo lang er niks specifiek in vermeld staat, kan zowel hij als jij alle en/of geen enkele kant uit.
Wie naar waar verhuisd is doet hierbij niks ter zake.

Het omgangsrecht en de alimentatie zijn twee aparte zaken die dan ook apart dienen behandeld te worden. Het is niet omdat het omgangsrecht niet uitgeoefend wordt dat men ontslaan wordt van het betalen van alimentatie of omgekeerd.

j.demoor

#3 , 27 sep 2009 10:12

“Art.387bis. In alle gevallen, en onverminderd...kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van één van hen, dan wel van de procureur des Konings alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen...”(Burgerlijk Wetboek).

Een verhuis van een ouder van 10 naar 50 Km kan zulk geval zijn,indien het onmogelijk blijkt hierover tot een minnelijke regeling te komen.

Dit verzoek aan de jeugdrechter gebeurt bij verzoekschrift op tegenspraak. Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”