6% BTW betaald maar moest 21% BTW zijn

LennieK
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

6% BTW betaald maar moest 21% BTW zijn

#1 , 12 mei 2020 15:46

Onlangs liet ik een werk uitvoeren in mijn woning, waarvan ik zeker ben dat het aan 21% BTW moest gefactureerd worden. De aannemer heeft echter 6% aangerekend en ik heb deze factuur reeds betaald zoals hij ze aangeboden had.
Kan ik hierdoor in de problemen komen? Of ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij de aannemer?
Bedankt voor jullie inzichten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 mei 2020 16:12

Hebt u een attest voor die 6% ondertekend?

LennieK
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2020 16:38

neen

Reclame

LeenW

#4 , 12 mei 2020 16:55

Dat geeft dan volgende situatie:

- De aannemer is verantwoordelijk, hij moet een door u ondertekend attest hebben voor de werken. Hij mag in principe niet factureren aan 6% zonder het attest.
- Moest er bij een controle extra btw gevorderd worden, kan de aannemer nog een creditnota nieuwe factuur opmaken zodat u uiteindelijk de btw betaalt (en hij de boete).
- Er kan dan nog wat gediscussieerd worden over het bedrag aangezien consumentenrecht ook blijft gelden, stel dat de aannemer u een offerte btw inclusief heeft bezorgd, dan is dit zowel inclusief 6% als 21%.
- De hoofdelijke aansprakelijkheid blijft ook gelden, waardoor de Fiscus de btw ook rechtstreeks bij u kan komen vorderen, dat is echter zeer uitzonderlijk.

Uit interesse, over wat voor werken gaat het?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”