Dringende voorlopige maatregel

gaelle
Topic Starter

Dringende voorlopige maatregel

#1 , 24 sep 2009 10:01

We beslisten twee maand geleden om te scheiden, maar we willen allebei het huis kopen. Daardoor wil mijn man het huis nu niet verlaten, ik ook niet. Kan ik, door zelf naar de rechtbank te gaan een soort dringende voorlopige maatregel vragen zodat hij het huis moet verlaten? Het is niet meer te doen om nog samen te zijn onder één dak. Kunnen we dan nog met onderlinge toestemming scheiden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simon Verhoeven

#2 , 24 sep 2009 10:17

Ik kan geen enkele juridische reden bedenken als er geen kinderen zijn waarom jij hem eruit zou kunnen zetten die niet tevens op jou toepasbaar zou zijn.

Hoe is het huis gekocht?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2009 19:48

als daar echter een IFG element is ...en vermoeden van dan kan/moet de vrederechter hierover beslissen ---

Reclame

Lex

#4 , 24 sep 2009 23:27

Ik kan geen enkele juridische reden bedenken als er geen kinderen zijn waarom jij hem eruit zou kunnen zetten die niet tevens op jou toepasbaar zou zijn.

Hoe is het huis gekocht?
Overspel, fysiek geweld...kan nog wel een stuk of 10 juridische redenen bedenken.

Simon Verhoeven

#5 , 24 sep 2009 23:31

Lex, ik ging er even van uit dat ze zulke relevante informatie wel zou vermelden.
Als hij haar misbruikt of dergelijke is er natuurlijk wel enige grond.
Maar vermits ze gewoon zegt dat noch haar man noch zij het huis willen verlaten en dat ze niet meer onder 1 dak wil blijven kan je natuurlijk niet veel zeggen.

gaelle
Topic Starter

#6 , 25 sep 2009 08:49

Hallo, bedankt om zo snel antwoorden te krijgen. Ik weet niet wat IFG is, maar vermoed uit jullie gesprek dat het om feiten gaat. Neen, er zijn niet echt feiten als overspel of mishandeling of zo, we hebben gewoon al tien jaar een slechte relatie, maar ik ga kapot van hier samen nog onder één dak te zijn. Hij had gezegd een appartement te zoeken, maar nu wil hij dus ook het huis inkopen, en het is gewoon geen leven samen. Ik vind dat hij het nu ook maar moet doen, een appartement zoeken. Het huis is samen gekocht, al zijn we getrouwt met scheiding van goederen.

Simon Verhoeven

#7 , 25 sep 2009 09:03

Als er geen redenen zijn zoals kinderen, misbruik, overspel, werkloosheid ligt het al wat anders.
En ik vind dat jij het wat te evident vind dat je man het huis moet verlaten.
Waarom zou je man en niet jij het huis moeten verlaten?
Als hij er evenveel voor heeft betaald heeft hij er immers evenveel recht op.
Niets houd jou tegen om een appartement te zoeken.

Nu ja, als jullie beiden volhouden zal het uiteindelijk wel uitdraaien op een bezoekje aan de vrederechter die jullie gaat proberen te verzoenen.
Het huis kan immers niet in 2 gekapt worden, dus iemand gaat moeten buigen.

Hoe zit het met de financiële middelen? Of kunnen jullie beiden elkaar uitkopen?

Oh, en IFG = intrafamiliaal geweld

gaelle
Topic Starter

#8 , 25 sep 2009 09:16

Het huis is samen gekocht, al hebben we een huwelijkscontract met scheiding van goederen maar er zit veel meer van mijn vroegere spaargeld in dan van hem. Hij heeft een deel van zijn spaargeld die in het huwelijkscontract staat als 'van hem' op zijn aparte rekening gehouden. Ik heb alleen mijn pensioensparen apart gehouden en al de rest gebruikt voor de aankoop van het huis. Hij denkt dat hij het huis financieel ook kan inkopen, ik ook (met hulp ouders). Ik veronderstel dat, als ik het huis inkoop, er rekening gehouden wordt met wat ik er meer in betaalde dan hij? Moet ik daar, voor het forum, geen nieuwe vraag van maken?

j.demoor

#9 , 25 sep 2009 10:28

“Art.223.Indien...beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

De vrederechter kan onder meer het gebruiksrecht van huis en huisraad regelen,de samenwoningsplicht opschorten...

Die voorlopige maatregelen staan noch verzoening noch echtscheiding door onderlinge toestemming in de weg.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek en ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 sep 2009 18:03

In de omzendbrieven College Procureurs-generaal staat zeer duidelijk dat ook psychische druk een reden kan zijn.
Ga eens met UW notaris praten dan zal je merken dat qua verdeling de goederen voor huwelijk en wie wat heeft ingebracht idd anders KAN beoordeeld worden - het hangt wel af van een aantal factoren dus eesrt goed informeren alvorens een zo belangrijke stap te zetten.

Lex

#11 , 26 sep 2009 11:59

Lex, ik ging er even van uit dat ze zulke relevante informatie wel zou vermelden.
Och Simon, laat ons ook respecteren dat niet iedereen zijn privéleven op I-net wil gooien.

Als mev. van mening is dat het zo niet langer verder kan dan is dat volste recht wat ook de reden(en) mogen zijn...

Lex

#12 , 26 sep 2009 12:04

Het huis is samen gekocht, al hebben we een huwelijkscontract met scheiding van goederen maar er zit veel meer van mijn vroegere spaargeld in dan van hem. Hij heeft een deel van zijn spaargeld die in het huwelijkscontract staat als 'van hem' op zijn aparte rekening gehouden. Ik heb alleen mijn pensioensparen apart gehouden en al de rest gebruikt voor de aankoop van het huis. Hij denkt dat hij het huis financieel ook kan inkopen, ik ook (met hulp ouders). Ik veronderstel dat, als ik het huis inkoop, er rekening gehouden wordt met wat ik er meer in betaalde dan hij? Moet ik daar, voor het forum, geen nieuwe vraag van maken?
Diegene die om dringende maatregelen vraagt heeft een licht voordeel om zijn slag binnen te halen.

Zoals J. Demoor al aangaf op de griffie van het vredegerecht kan je een blanco formulier bekomen, het volstaat om het in te vullen, een attest van woonst (verkrijgbaar bij de gemeente) toe tevoegen en het rolrecht te betalen.

Terug naar “Echtscheiding”