huur opzeggen zonder huurovereenkomst

jthij
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huur opzeggen zonder huurovereenkomst

#1 , 22 apr 2020 20:45

Ik heb in 2017 een huurcontract van 12 maanden afgesloten met een schriftelijk contract. Dit contract had een clausule dat het niet stilzwijgend verlengd wordt. In 2018 heb ik een huurcontract toegestuurd gekregen maar zowel ik als de huurbaas zijn dit uit het oog verloren en er is dus sindsdien geen huurovereenkomst meer getekend. Ook voor 2019-2020 is er geen huurovereenkomst. Voor de rest heb ik een goed contact met de huurbaas en betaal ik mijn huur nog steeds correct. Ook de huurbaas leeft zijn verplichtingen correct na.

Ik wil deze zomer (begin juli waarschijnlijk) verhuizen. Hoe gaat dit in zijn werk wanneer ik geen huurcontract heb getekend? Is er een termijn waarmee ik rekening moet houden? Zijn er kosten?

Met vriendelijke groeten
JT

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 22 apr 2020 21:39

Uw oorspronkelijk contract is omgezet in een contract van lange duur. De huurder kan het opzeggen met een opzeg van drie maanden, en als het einde van het contract in het derde jaar valt, is er één maand opzegvergoeding te betalen. Valt het buiten het derde jaar, dan is er geen opzegvergoeding verschuldigd. dit indien het huurcontract geregistreerd werd.

Indien niet geregistreerd, valt de vaste opzegtermijn weg, met andere woorden u geeft gewoon de opzeg die u nodig hebt. Er is dan ook geen opzegvergoding verschuldigd, wanneer ook het einde van de overeenkomst valt..

jthij
Topic Starter

#3 , 23 apr 2020 10:31

Uw oorspronkelijk contract is omgezet in een contract van lange duur. De huurder kan het opzeggen met een opzeg van drie maanden, en als het einde van het contract in het derde jaar valt, is er één maand opzegvergoeding te betalen. Valt het buiten het derde jaar, dan is er geen opzegvergoeding verschuldigd. dit indien het huurcontract geregistreerd werd.

Indien niet geregistreerd, valt de vaste opzegtermijn weg, met andere woorden u geeft gewoon de opzeg die u nodig hebt. Er is dan ook geen opzegvergoding verschuldigd, wanneer ook het einde van de overeenkomst valt..
Hoe weet ik of dit geregistreerd is?

mvg
JT

Reclame

jthij
Topic Starter

#4 , 23 apr 2020 11:04

Een huurder kan prima een geregistreerd 9 jarig contract opzeggen met 3 maanden tegen het einde van de eerste 3 jarige periode.
Op het einde van de eerste driejarige periode heeft hij immers drie jaar gehuurd.

Faculteit Rechtsgeleerdheid Gent
In de rechtspraak is er inzake de verschuldigde schadevergoeding van één maand, in het geval de huurder opzegt in het derde jaar van de eerste driejarige periode, enige onenigheid ontstaan.
De meeste rechtspraak is van oordeel dat de vergoeding niet verschuldigd is aangezien er in art. 3, § 5, tweede lid van de Woninghuurwet staat dat de huurder geen schadevergoeding verschuldigd is indien hij minstens drie jaar het goed betrekt.
Dus om geen vergoeding verschuldigd te zijn moet men het goed drie jaar huren.
Het verschuldigd zijn van de vergoeding hangt bijgevolg af van het feit of de huurder de huurovereenkomst al dan niet tijdens de eerste driejarige periode beëindigt.

Ook de juridische dienst wonen vlaanderen spreekt in die zin,
De rechterlijke uitspraken zijn op geen enkele wijze in tegenspraak met de door ons verstrekte informatie, maar bevestigen die alleen maar: als de laatste dag van het eerste huurjaar dezelfde is als de laatste dag van de opzegperiode, is bij het einde van de opzegtermijn immers ook het eerste huurjaar afgelopen, zodat nog slechts twee maanden opzegvergoeding verschuldigd zijn.
En als de einddatum van de opzegperiode de laatste dag van het derde huurjaar is, verstrijkt met de opzegperiode ook het derde jaar, zodat er geen vergoeding meer te betalen is.
In beide gevallen duren immers zowel de opzegtermijn als het lopende huurjaar tot het einde van de laatste dag van de maand in kwestie, om pas definitief te eindigen om middernacht: op het eind van die laatste dag van het eerste, tweede of derde jaar (en desgevallend van de opzegperiode) heeft de huurder er dus respectievelijk een, twee of drie volledige jaren huur op zitten.

U kan ook het advies van bosprocureur volgen en de einddatum van uw opzeg laten vallen in het 4e jaar.
In het contract staat specifiek vermeld "De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek inzake stilzwijgende wederverhuring zijn niet van toepassing". Wilt dit niet zeggen dat het dan niet verlengd is naar een contract van negen jaar?

bosprocureur

#5 , 23 apr 2020 13:23

Een huurder kan prima een geregistreerd 9 jarig contract opzeggen met 3 maanden tegen het einde van de eerste 3 jarige periode.
Op het einde van de eerste driejarige periode heeft hij immers drie jaar gehuurd.

....../.....

In het contract staat specifiek vermeld "De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek inzake stilzwijgende wederverhuring zijn niet van toepassing". Wilt dit niet zeggen dat het dan niet verlengd is naar een contract van negen jaar?
Doet niet ter zake, de wetgeving primeert op dit punt.

LennieK

#6 , 23 apr 2020 17:02

Ik zou toch eerder geneigd zijn om te redeneren dat TS een mondeling huurcontract heeft, aangezien dat eerste contract ten einde is (door de clausule van niet-verlenging)? Dus dan is het zeker niet geregistreerd en kan TS opzeggen en zelf de duur van de opzegperiode kiezen en geen vergoeding betalen.
Ik begrijp niet goed waarom jullie uit gaan van een verlenging van het originele huurcontract terwijl er in staat dat het niet automatisch verlengd wordt?

Franciscus

#7 , 23 apr 2020 17:05

Of een bezetting ten bede... maar dan mag er geen enkele betaling gebeurd zijn met woord huur in .... niet dat het veel verschil zal maken.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

scorpioen

#8 , 23 apr 2020 17:18

Woninghuurwet
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.
De wet is van dwingend recht. Partijen kunnen er niet van afwijken. De oorspronkelijke huurovereenkomst van korte duur is dus een overeenkomst van negen jaar, met ingang van de oorspronkelijke aanvangsdatum in 2017.

LennieK

#9 , 23 apr 2020 17:28

Woninghuurwet
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.
De wet is van dwingend recht. Partijen kunnen er niet van afwijken. De oorspronkelijke huurovereenkomst van korte duur is dus een overeenkomst van negen jaar, met ingang van de oorspronkelijke aanvangsdatum in 2017.
Duidelijk! Bedankt.

Terug naar “Huren”