Info ivm syndicus

Stoffel78
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Info ivm syndicus

#1 , 11 apr 2020 22:45

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag ivm de syndicus.
Mijn grootmoeder heeft een appartement aan zee.
Dit is haar eigendom.
Het is in een appartementsblok met 50-60 app.
Maar nu zit mijn grootmoeder sinds november 2019 In een rusthuis bij ons in de buurt.
We hebben het appartement ondertussen leeg gemaakt, en gaan dit binnenkort te koop zetten ( na de corona)
Nu vragen we ons af of wij de kosten van de syndicus moeten blijven betalen?
Deze blijven maar rekeningen sturen en kosten
Maken in het gebouw.
We zijn dit altijd blijven betalen maar dit begint wel serieus op te lopen.
Mijn grootmoeder heeft altijd alles correct betaald. En wij doen dit voorlopig ook nog.
Maar nu hebben we weer een rekening van 2000€ gekregen om te betalen.
Dus is mijn vraag moeten wij blijven betalen zolang het niet verkocht is? Haar adres staat er al niet meer.

Alvast bedankt !!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 11 apr 2020 22:56

ja

zolang u grootmoeder eigenaar is van het appartement zal zij mee moeten betalen voor de syncidus

u kan altijd een gedetaileerde rekening vragen aan de syndicus en deze is verplicht u dat te bezorgen

verkopen kan normaal nu ook, corona maatregelen kunnen nog wel even duren

bosprocureur

#3 , 12 apr 2020 08:46

ja

zolang u grootmoeder eigenaar is van het appartement zal zij mee moeten betalen voor de syncidus

u kan altijd een gedetaileerde rekening vragen aan de syndicus en deze is verplicht u dat te bezorgen

verkopen kan normaal nu ook, corona maatregelen kunnen nog wel even duren
Een piepkleine belemmering om nu al te verkopen, is wel dat noch uzelf noch een immo het pand mogen bezoeken met het oog op verkoop; en de sancties zijn echt niet min !

Trouwens, voor een appartement aan zee verwacht u allicht interesse vanuit het binnenland, ook die mensen gaan het moeilijk hebben om die niet-essentiële verplaatsing te maken. U zou kunnen informeren bij de mede-eigenaars of er iemand, die dus min of meer bekend is met het appartement, bereid is om een bod te doen zonder eerst te bezoeken... Uw notaris zal m.i. wel al regelingen kunnen treffen om een verkoopakte te verlijden.

Reclame

Sirkii

#4 , 12 apr 2020 09:22

Zoals al geschreven, zolang uw grootmoeder eigenaar is staat ze in voor alle kosten: syndicus, toeristenbelasting, onroerende voorheffing en belasting op het KI. Dat het appartement leegstaat doet niets ter zake. Je betaalt omdat je de mogelijkheid hebt om het appartement te gebruiken (mocht er geen Corona zijn ...) Reken all-in op ruwweg 100€ per jaar per m2 - bv 6-7000€ voor een modaal 2 slaapkamerappartement - zelfs meer voor oudere appartementen. Dit zonder eventuele grote werken zoals gevelrenovatie, dakrenovatie, nieuwe lift etc.

U gaat verkopen. Is grootmoeder akkoord? Heb je een (buitenrechterlijke notariële) volmacht van grootmoeder? Als je bewindvoerder bent moet je toestemming van de vrederechter krijgen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”