wat is ons deel van de erfenis?

anenpieter
Topic Starter

wat is ons deel van de erfenis?

#1 , 20 sep 2009 18:33

Beste,

Zes jaar geleden is miijn schoonvader gestorven.
Mijn schoonmoeder is een erg dominante en jaloerse vrouw die mijn man (nog) steeds als een onwetend kind behandeld. Wij waren er niet bij toen de erfenis bij de notaris geregeld werd. Wij vertrouwden mijn schoonmoeder op haar woord over de erfenis: onroerende bezittingen werden voor de helft eigendom van mijn man, geld hebben we niet gezien.
Nu zijn we te weten gekomen (via familie) dat er meer (onroerende) bezittingen waren dan mijn schoonmoeder ons verteld heeft.
Het is onmogelijk om dergelijke zaken rustig met mijn schoonmoeder te bespreken. Ze begint direct te roepen en schreeuwen dat we alleen op haar geld uit zijn.
We zouden graag gewoon weten waaruit de erfenis precies bestond en welke eigendommen mijn man nu heeft. Hoe kunnen we dat te weten komen? Is een notaris verplicht die informatie te geven zes jaar na de feiten?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 20 sep 2009 18:41

Aangezien uw man één van de erfgenamen was, heeft hij toch de aangifte in de successierechten moeten meeöndertekenen?

Misschien heeft hij een volmacht gegeven aan de notaris of aan zijn moeder? In dit geval heeft hij recht op een kopie van de aangifte; te verkrijgen voor enkele euro's op het registratiekantoor waar ze werd ingediend. Dat zal sneller gaan dan bij de notaris en dan weet U ook zeker wat er ingediend is.

wanton

#3 , 20 sep 2009 19:11

Vraag bij de Registratie ineens naar alle eigendomsdelen in onroerend goed ,die uw man heeft. U heeft gewoon het recht om dat te weten!
Vermits schoonmoeder het vruchtgebruik heeft , is alle briefwisseling ivm. onroerende voorheffing en derg. steeds naar haar gegaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

anenpieter
Topic Starter

#4 , 21 sep 2009 18:52

Bedankt voor de reacties.

Mijn man heeft niets moeten ondertekenen ofwel heeft hij het ondertekend omdat zijn ma dat vroeg zonder echt te weten waarover het ging. Wij hebben zelf bij mijn weten geen succesierechten betaald. Maar toen 'beheerde' mijn schoonma nog het spaarboekje van mijn man dus zelfs dat is niet zeker. Hij heeft zich echt moeten 'vrijvechten' en deed vroeger alles zoals zij het wou om haar niet te kwetsen.

Waar vind ik de contactgegevens van dergelijk registratiekantoor?

wanton

#5 , 21 sep 2009 20:23

Zie in telefoonboek onder 'Ministerie van Financiën' > Registratie en Domeinen.
Toet-anch-Amon

fester

#6 , 18 mei 2010 16:41

Kan je daar enkel de onroerende goederen zien of ook wat er is van geld?

verza

#7 , 27 jan 2011 15:56

Hier ook een situatie van onduidelijkheid hoe de nalatenschap afgehandeld is bij het overlijden van moeder. Het is mogelijk dat in die tijd (een 15 jaar geleden) iets getekend is, wat vader mij (letterlijk) tussen de soep en de patatten onder de neus geschoven had. Hij kwam bij mij en mijn vrouw binnen terwijl we aan het eten waren en vroeg of ik snel mijn handtekening wou zetten, de notaris (of boekhouder of weet ik veel hoe hij het noemde) zat bij hem en moest het onmiddellijk hebben. Ik weet dat dit niet slim was, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht dat er iets niet pluis zou zijn, want het gebeurde wel meer dat ik mijn handtekening moest zetten voor formaliteiten (goedkeuring van verslagen enzo). Zelf ben ik nooit bij de notaris langs moeten gaan (alhoewel ik al meerderjarig was, hoe het bij mijn broers verlopen is, weet ik niet wegens geen contact met hen). Bij latere navraag bij vader hoe alles afgehandeld is, werd steeds rond de pot gedraaid en gezegd dat er niets te erven was. Door omstandigheden in de familie, wil ik eigenlijk wel eens duidelijk weten hoe alles eigenlijk afgehandeld is na het overlijden van moeder. Is het mogelijk om die informatie na te vragen ZONDER dat vader of zijn notaris of advokaat of iemand van de andere kinderen dit te weten komen ?

Alvast bedankt !

wanton

#8 , 27 jan 2011 16:32

Wat u mag en kan doen is u wenden tot het Kantoor der Registratie van de woonplaats van uw moeder. U kan inzage of kopij vragen , als betrokkene, van de aangifte nalatenschap bij haar overlijden.
Toet-anch-Amon

Creatief

#9 , 27 jan 2011 22:28

Dit laatste telt enkel en alleen voor de documenten, die je zelf hebt ondertekend voor wat betreft de aangifte van successierechten.
Je kan ook vragen naar de kopie van de berekening van de SSR. Dit levert meestal ook extra info op.

verza

#10 , 28 jan 2011 09:58

Bedankt voor de informatie !
Zelf heb ik nooit successierechten betaald.
Ik zal nog eens met vader praten en als hij mij weer met een kluitje het riet instuurt, ga ik navraag doen zoals jullie zeggen.

Creatief

#11 , 28 jan 2011 15:16

@ verza
e vader zal de successierechten hebben betaald. Dat deed onze laatstlevende ouder en schoonouder ook.
Stap gewoon naar de registratie en vraag een kopie van de aangifte van de SSR, alsook een kopie van de berekening (te betalen SSR). Als je deze documenten in de hand hebt kan je je vader lastig vallen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”