Telecomwetgeving, artikel 108 § 2:
Onverminderd de toepassing [1 van hoofdstuk 3, afdeling 6 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming]1, hebben de abonnees het recht om bij kennisgeving van voorgestelde wijzigingen [1 aan een beding van het afgesloten contract ]1 het contract zonder boete op te zeggen. De abonnees worden tijdig en ten minste één maand vooraf naar behoren individueel ter kennis gesteld van dergelijke wijzigingen en worden tegelijkertijd op de hoogte gesteld van hun recht om zonder boete het contract op te zeggen uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op de inwerkingtreding van de wijzigingen indien zij de nieuwe voorwaarden niet aanvaarden.
In geval van een tariefverhoging heeft de abonnee het recht om zonder boete het contract op te zeggen uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op de ontvangst van de eerste factuur na de inwerkingtreding van de wijzigingen [1 ...]1 [3 , behalve indien het in artikel 108, § 1, bedoelde contract voorziet in een aan de index van de consumptieprijzen gerelateerde stijging en met uitzondering van wijzigingen aan bedingen ingevolge nieuwe wetgeving of besluiten die operatoren geen keuze op het vlak van implementatie laten]3.
[1 Het Instituut kan de gevallen bepalen waarin de in deze paragraaf bedoelde kennisgevingen moeten worden gedaan, alsook het formaat ervan]1
U moest minstens 1 maand op voorhand (dus in dit geval kwam dit overeen met het afsluiten van het contract lijkt mij) verwittigd worden van een prijsstijging.
Uitzonderingen zijn duidelijk lijkt mij: indexatie, wetgeving of technisch verplichting (bijvoorbeeld: koperdraad die afsloten wordt door de beheerder, en de klanten verplicht op FTTH plaatsen).
Ik zie echter nergens dat dit niet zou mogen gedurende de eerste zes maanden van het contract.
Heeft u al contact opgenomen met uw provider en om uitleg gevraagd?