Internet provider

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

Internet provider

#1 , 28 mar 2020 12:40

Vorige maand heb ik een nieuw internetabonnement aangegaan.
De minimum contractduur bedraagt 6 maanden.
Echter hebben ze de maandelijkse abonnementsprijs verhoogt van 29,95 euro naar 39,95 euro.

Heb ik het recht om op te zeggen of ben ik verplicht nog minstens 5 maanden te wachten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#2 , 28 mar 2020 13:42

Dit zonder nog verplicht te zijn om nog 5 maanden te moeten betalen.
Een prijsstijging van 34% is bijna oplichting.

mbbs1024
Berichten: 498

#3 , 28 mar 2020 14:16

Misschien heb je een promotiestunt over het hoofd gezien waarbij je de eerste maand een fikse korting krijgt ?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3880

#4 , 28 mar 2020 14:58

Wat hebben ze als reden van de verhoging medegedeeld?

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#5 , 28 mar 2020 15:17

@mbbs1024
neen zeker geen promoaanbieding


@Blaatpraat
Nog niets.
Is het niet zo dat men enkel jaarlijks een indexaanpassing mag doen.

In de andere gevallen heb je het recht om je abonnement kosteloos en zonder kosten op te zeggen.
Maar voor de minimumduur van 6 maanden ,staat er niet speciaal iets vermeld dacht ik over prijsstijgingen.

Blaatpraat
Berichten: 3880

#6 , 28 mar 2020 19:04

Telecomwetgeving, artikel 108 § 2:
Onverminderd de toepassing [1 van hoofdstuk 3, afdeling 6 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming]1, hebben de abonnees het recht om bij kennisgeving van voorgestelde wijzigingen [1 aan een beding van het afgesloten contract ]1 het contract zonder boete op te zeggen. De abonnees worden tijdig en ten minste één maand vooraf naar behoren individueel ter kennis gesteld van dergelijke wijzigingen en worden tegelijkertijd op de hoogte gesteld van hun recht om zonder boete het contract op te zeggen uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op de inwerkingtreding van de wijzigingen indien zij de nieuwe voorwaarden niet aanvaarden.
In geval van een tariefverhoging heeft de abonnee het recht om zonder boete het contract op te zeggen uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op de ontvangst van de eerste factuur na de inwerkingtreding van de wijzigingen [1 ...]1 [3 , behalve indien het in artikel 108, § 1, bedoelde contract voorziet in een aan de index van de consumptieprijzen gerelateerde stijging en met uitzondering van wijzigingen aan bedingen ingevolge nieuwe wetgeving of besluiten die operatoren geen keuze op het vlak van implementatie laten]3.
[1 Het Instituut kan de gevallen bepalen waarin de in deze paragraaf bedoelde kennisgevingen moeten worden gedaan, alsook het formaat ervan]1
U moest minstens 1 maand op voorhand (dus in dit geval kwam dit overeen met het afsluiten van het contract lijkt mij) verwittigd worden van een prijsstijging.
Uitzonderingen zijn duidelijk lijkt mij: indexatie, wetgeving of technisch verplichting (bijvoorbeeld: koperdraad die afsloten wordt door de beheerder, en de klanten verplicht op FTTH plaatsen).

Ik zie echter nergens dat dit niet zou mogen gedurende de eerste zes maanden van het contract.

Heeft u al contact opgenomen met uw provider en om uitleg gevraagd?

Sirkii
Berichten: 5805

#7 , 29 mar 2020 18:21

Kan TS duidelijker zijn wat de reden van de prijsstijging betreft? Bij de overgang van koperVDSL naar FTTH zijn vrij lange overgangsperiodes voorzien voor klanten die niet ingaan op het overgangsaanbod. Ook voor klanten die via een alternatieve operator xDSL op koperlijnen afnemen.

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#8 , 01 apr 2020 17:00

Heb contact genomen met de provider, en mijn contract zou aan de huidige prijs blijven.

Terug naar “Consumenten Koop”