[quote="Vandebos"]*Kuch*
Niet volledig in hoofdletters typen aub. Dat maakt tekst onoverzichtelijk en wordt als onbeleefd ervaren op forums...
Aangezien het contract is geregistreerd en u zonder verzet in het pand bent kunnen blijven wonen na het vervallen van het contract van bepaalde duur is dit automatisch en van rechtswege een 3-6-9 geworden. (ongeacht wat er verder over in het contract staat, deze wetsartikels zijn van dwingend recht, alle andere bedingen dienen als nietig beschouwd te worden)
De nieuwe eigenaar heeft het pand overgenomen terwijl hierop een huurcontract is gesloten dat tegenstelbaar is aan derden. Dat betekend dat hij de wet moet volgen en de opzegregels zoals deze vermeld staan artikel 3 van de huurwetgeving. Wilt hij het contract opzeggen voor eigen gebruik dan zal hij art 3 §2 moeten volgen en u een opzeg van 6 maanden dienen te bezorgen.
Als ik me niet vergis heeft u tot de laatste maand voor het verlopen van een opzeg de tijd om deze te betwisten. Idealiter en om eventueel aan te tonen in een later geding dat u niet van slechte wil bent zou ik de nieuwe eigenaar ten laatste de eerste week oktober een aangetekend schrijven zenden waarin u aanhaalt dat u de brief ontvangen heeft met het gewijzigde rekeningnr. en de opzeg, dat u de betaling van de huur op het nieuwe nr zal uitvoeren doch dat u de opzegging, na het inwinnen van advies, betwist aangezien deze de belgische huurwetgeving, die van dwingend recht is niet, respecteert. Dat u hem ten stelligste aanraad deze wetgeving te raadplegen en u zo spoedig mogelijk een nieuwe opzeg laat geworden met een correcte aanvangstermijn en duurtijd.
Een opzeg van 6 maanden voor eigen bewoning of de bewoning door een naast familielid is één van de weinige redenen die door de eigenaar ten allen tijde kan worden ingeroepen bij een 3-6-9 contract zonder dat de huurders schadevergoeding kunnen eisen. U zou enkel een schadevergoeding kunnen bekomen mocht u na 12 maanden constateren dat diegene die volgens de opzeg het pand zou betrekken niet diegene is die in het pand woont.
Hopelijk helpt dit je verder?[/quot
Bedankt voor de uitleg; we zijn nu wat meer gerustgesteld.
Sorry dat ik hoofdletters gebruikt heb, maar dacht dat dit duidelijker zou zijn wat mijn antwoord was. Het is mijn eerste maal dat ik een forum gebruik.
dc.andre@proximus.be