samenwoonst - relatiebreuk - uitonverdeeldheidtreding huis

Nessie75
Topic Starter

samenwoonst - relatiebreuk - uitonverdeeldheidtreding huis

#1 , 19 sep 2009 14:21

Hallo

Mijn zus en haar vriend wonen samen in een huis waarvan ze beiden voor de helft eigenaar zijn.

Ze gaan nu uit elkaar.

Hij wilt in het huis blijven en zal de lening overnemen. Hij wil haar echter niet uitbetalen voor hetgeen zij al afbetaald heeft voor het huis (de lening).
Hij zegt dat die sommen als huurgeld telt voor de jaren dat ze er samen gewoond hebben. Hij stelt dat zij anders al die jaren gratis gewoond heeft. Maar ze was die jaren toch eigenaar? Zij moet toch geen huurgeld betalen dan? Stel dat hij een maand later toch het huis verkoopt, maakt hij toch dubbel winst.

Ik persoonlijk heb dit ook meegemaakt, uit elkaar gaan, hij in het huis gebleven maar toen heeft mijn ex me uitgekocht voor het deel ik al in het huis had gestoken.

Het is toch de bedoeling dat hij haar helft dan toch overkoopt niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 sep 2009 12:20

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(Burgerlijk Wetboek).

Bij ontbreken van minnelijke verdeling kan elke partij dus gerechtelijke verdeling vorderen van de goederen die zij in onverdeeldheid bezitten,huis inbegrepen.

Indien de vriend uw zus wil uitkopen dan betaalt hij haar de helft van de huidige verkoopwaarde van het huis,te verminderen met de helft van de nog openstaande lening die hij overneemt
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Nessie75
Topic Starter

#3 , 21 sep 2009 21:45

kan mijn zus gewoon ook het bedrag vragen van hetgeen zij reeds betaald heeft aan de lening?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2009 19:10

alles kan natuurlijk zolang de partijen maar overenkomen om bedrag x te betalen en dan kwijting te geven dat alles betaald id en dat alles overgeomen is oa de lening.
Als de partijen daar mee akkoord zijn ja waarom niet ( en alle kosten en lasten en belastingen en schuldeisers betaald zijn)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”