Ex wil de staat vereffening en verdeling niet uitvoeren.

Christiaan
Topic Starter

Ex wil de staat vereffening en verdeling niet uitvoeren.

#1 , 16 sep 2009 10:00

Ik ben sinds juli 2003 verwikkeld in een (vecht) scheiding. De scheiding is ondertussen al uitgesproken (september 2003) maar de vereffening en verdeling is nog steeds bezig. Mijn ex is in de woning blijven wonen. Eerst zijn we langsgeweest bij de notaris voor het opmaken van de staat. Mijn ex wilde deze niet aanvaarden waardoor een PV van bezwarigheden werd opgemaakt en het dossier werd doorgeschoven naar de rechtbank. Ook daar kreeg hij in 1° aanleg geen gelijk dus ging hij maar in beroep. Ook daar werd de originele staat goedgekeurd. Zijn vraag voor cassatie werd afgewezen waardoor nu alles terug naar de notaris werd doorverwezen voor uitvoering. Ondertussen zijn de kosten (woonstvergoeding - intresten) zodanig hoog opgelopen dat hij onmogelijk nog kan betalen. Als hij niet kan betalen, dan zal de woning moeten verkocht worden (openbaar). Nu beweerd de notaris dat mijn ex na de openbare verkoop terug naar de rechtbank kan gaan om alles terug aan te vechten waardoor we weer vertrokken zijn voor 2 à 3 jaar en ik mijn geld waar ik recht op heb nog niet zal zien. Is er iemand die me dit kan bevestigen met eventuele eigen ervaringen of wetteksten ???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 sep 2009 08:38

“Art.1219...§ 2. Ingeval de partijen het niet eens zijn, maakt de notaris een proces-verbaal van de beweringen en zwarigheden op in minuut. Binnen een maand legt hij ter griffie een uitgifte van dat proces-verbaal en van de staat van vereffening neer. Door die neerlegging wordt de zaak aanhangig bij de rechtbank...”(Gerechtelijk Wetboek).

Uit wat u meedeelt leid ik af dat de rechtbank de staat van vereffening goedkeurde en dat deze inhield dat uw ex daarin de woning toegewezen werd tegen betaling van een oplegsom.

Indien uw ex die oplegsom niet betaalt dan kan die goedgekeurde vereffening-verdeling niet doorgaan. Er kan in dat geval besloten worden tot verkoop van de woning. De verdeling van de koopsom kan aanleiding geven tot betwistingen over de vergoedingen die uw ex u verschuldigd is tenzij die vergoedingen voldoende nauwkeurig zijn vastgelegd in een nieuwe staat van vereffening-verdeling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Christiaan
Topic Starter

#3 , 18 sep 2009 08:58

De staat werd goedgekeurd in 1° aanleg en in beroep.

Moet er na de verkoop van de woning dan opnieuw een staat van verffening en verdeling opgesteld worden en zo ja, kan zij daar dan terug bezwarigheden tegen inbrengen en dat opnieuw aanvechten bij de rechtbank ????

Reclame

Christiaan
Topic Starter

#4 , 20 sep 2009 14:28

J.Demoor
U spreekt van een NIEUWE staat van vereffening en verdeling. Ik begrijp niet waarom er een nieuwe staat van vereffening en verdeling moet opgemaakt worden als de oude staat reeds werd gehomologeerd door de rechtbank van 1° aanleg en het hof van beroep.

Lex

#5 , 20 sep 2009 15:22

J.Demoor
U spreekt van een NIEUWE staat van vereffening en verdeling. Ik begrijp niet waarom er een nieuwe staat van vereffening en verdeling moet opgemaakt worden als de oude staat reeds werd gehomologeerd door de rechtbank van 1° aanleg en het hof van beroep.
Wat J. Demoor zegt is dat er discussie kan ontstaan omtrent de oplegsom die je ex moet betalen na de verdeling.

Ik begrijp dat u uw centen wil maar weet dat u recht heeft op een 'bewoningsvergoeding' vanwege uw ex-partner.

Christiaan
Topic Starter

#6 , 21 sep 2009 07:09

Het is juist door die woonstvergoeding dat het bedrag ondertussen zo hoog opgelopen is en dat mijn ex dit niet meer kan betalen.
Naast de helft van het huis moet mijn ex me nu al 36500 Euro woonstvergoeding betalen!!

Rebel-with-a-cause

#7 , 21 sep 2009 07:26

Het is juist door die woonstvergoeding dat het bedrag ondertussen zo hoog opgelopen is en dat mijn ex dit niet meer kan betalen.
Naast de helft van het huis moet mijn ex me nu al 36500 Euro woonstvergoeding betalen!!
Dit bedrag van woonstvergoeding zal worden verrekend bij de verdeling van de verkoop van het huis.

Christiaan
Topic Starter

#8 , 21 sep 2009 08:43

Lex,

Wat bedoeld U met de oplegsom ???
In de staat ligt toch alles vast. De helft van het huis, de woonstvergoeding en de intresten.

Lex

#9 , 21 sep 2009 10:45

Lex,

Wat bedoeld U met de oplegsom ???
In de staat ligt toch alles vast. De helft van het huis, de woonstvergoeding en de intresten.
Als dit er allemaal in staat, wat is dan het probleem?
Dat uw ex die 36500 euro niet kan betalen... zie wat Rebel-with-a-cause daarover schreef.

Christiaan
Topic Starter

#10 , 21 sep 2009 11:06

Even concreet nu.
De staat zegt dat ik 200000 euro moet krijgen van mijn ex.
Mijn ex wil/kan me maar 160000 euro uitbetalen.
Nu wil de notaris, ondanks de uitspraak van de rechtbank, toch nog tot een minnelijke schikking komen. Hij wil een openbare verkoop kost wat kost vermijden, omdat, zo zegt de notaris, het dan nog jaren kan duren eer de zaak rond is.
Ik dacht dat mijn ex uitgeprocedeert was, en dat, na de openbare verkoop van de woning, alles verdeelt werd zoals de staat voorschreef. Is dit correct of heeft de notaris gelijk????

Terug naar “Echtscheiding”