vruchtgebruik op eigendom van overleden echtgenoot

ida.capasso
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik op eigendom van overleden echtgenoot

#1 , 01 mar 2020 13:57

Kind A erft van overleden vader blote eigendom, moeder van kind A heeft vruchtgebruik. (gezinswoning)
Kind A overlijdt en heeft echtgenoot en 2 kinderen, bijgevolg krijgen de 2 kleinkinderen het blote eigendom.
Jaren later overlijdt moeder van kind A, kan de echtgenoot van overleden kind A vruchtgebruik erven via kind A? Vermits kind A nooit vol eigenaar was en het blote eigendom naar de kleinkinderen is gegaan. Is het mogelijk dat de echtgenoot bij overlijden kind A uitgesteld vruchtgebruik had na overlijden schoonvader en dat na het overlijden van de schoonmoeder dit in een effectieve vruchtgebruik wordt omgezet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 01 mar 2020 17:34

Beste

De vader ( en weduwnaar van A) komt in dit verhaal niet meer tussen.
Primo is hij als aangetrouwde geen erfgenaam van de moeder van A.
Secundo kon A enkel tot erfenis geroepen worden indien zij nog leefde op moment openvallen erfenis. Gezien dat niet het geval was kwam A niet in aanmerking tot erfenis. Bijgevolg kan weduwnaar van A geen rechten doen gelden op een erfenis waar zijn vooroverleggen vrouw geen partij was.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton

#3 , 01 mar 2020 18:50

Sorry, maar basejumper vergist zich.
Wanneer een kind overlijdt tussen zijn beide ouders in, ( en alles vererft volgens de wet) krijgt de gehuwde partner van het kind, bij overlijden van de tweede ouder, wel het vruchtgebruik op die woning. Dit is wat men idd het uitgesteld vruchtgebruik noemt.

Stel dat de beide ouders overleden waren, voor het kind dus, zou de partner wel dat vruchtgebruik krijgen. De wetgever heeft dat voorzien : de blote eigendom gaat naar de nakomelingen, maar het vruchtgebruik gaat naar de partner.
Bij verkoop krijgt die dus ook een deel van de opbrengst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Thomas Morus

#4 , 01 mar 2020 19:53

Ik bevestig het antwoord van Wanton.
De LLE zal ook alleszins erfenisrechten moeten betalen op zijn uitgesteld vruchtgebruik!
Voor alle duidelijkheid: Het gaat enkel over het vruchtgebruik van de nalatenschap van de overleden vader. Niet over de tweede nalatenschap van de moeder van A.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

basejumper

#5 , 02 mar 2020 19:31

Weer iets bijgeleerd....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gaby P

#6 , 10 mar 2020 21:09

De woorden "uitgesteld vruchtgebruik" gebruikt u beter niet. Beter is te spreken van een eventueel vruchtgebruik.

In het algemeen, stel dat opa en oma een gemeenschappelijk huis in Poeke bezitten. Er is één dochter, die heeft een man en twee kinderen. Dochter en man hebben een gemeenschappelijk huis in Zulte. Niemand heeft een huwelijkscontract of een laatste wilsbeschikking.

Opa sterft eerst. De helft van het huis in Poeke gaat in blote eigendom naar de dochter (de rest blijft bij oma: een helft in volle eigendom en het vruchtgebruik op de andere helft).
Dan sterft de dochter. Haar kinderen erven de blote eigendom van haar erfenis; samen een half huis in Zulte.
Haar man erft het vruchtgebruik van dat half huis in Zulte en van de helft van de andere gemeenschappelijke goederen.
Hij erft ook een vruchtgebruik op het half huis in Poeke, maar dat noemen we dus een eventueel vruchtgebruik (zonder dat er daarop dan successierecht berekend wordt voor de man) want er zijn twee latere mogelijkheden

1) het volgende overlijden is oma (de man leeft nog). Vanaf dan wordt het vruchtgebruik van de man actueel. Hij moet een nieuwe aangifte van nalatenschap indienen en er zal bijkomend successierecht worden berekend voor hem.

2) maar het volgende overlijden kan ook de man zijn (oma leeft nog). Dan gebeurt er niets met het huis in Poeke, behalve dat de man nooit het vruchtgebruik meer kan krijgen. Ooit zullen de kinderen volle eigenaar worden, namelijk bij het overlijden van oma.

Het is dus "eventueel": het kan dat de man dat vruchtgebruik krijgt; het kan even goed van niet.

De man moet in de periode dat hij een eventueel vruchtgebruik heeft:
- toch mee tussenkomen in bepaalde kosten
- maar heeft ook recht op een deel van de prijs indien alle "eigenaars" samen het huis zouden verkopen. Om de waarde van zijn vruchtgebruik te bepalen, moet men niet alleen de vraag stellen hoelang iemand van zijn leeftijd nog heeft aan levensverwachting maar ook hoe groot de kans is dat hij langer leeft dan de echte vruchtgebruiker.

Thomas Morus

#7 , 10 mar 2020 21:34

En welke kosten moet de persoon met "eventueel vruchtgebruik/uitgesteld vruchtgebruik" dan wel betalen tijdens de periode dat er een echte vruchtgebruiker + naakte eigenaars zijn???
Ik ken dat wetsartikel niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton

#8 , 11 mar 2020 10:16

Bedankt Gaby om met een lange uitleg te verklaren dat onze opmerking correct was!

Maar ik kan er niet aan doen dat ik altijd van 'uitgesteld' vruchtgebruik heb gehoord en gelezen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”