Ik woon officieel samen met mijn vriend. Wij hebben een aantal maanden geleden een nieuwe woning gekocht, maar onze domicilie staat nog steeds op het buitenverblijf van mijn ouders. Het gaat echter niet goed meer tussen ons en ik vraag mij af wat de passen zijn die ik moet ondernemen.
Aangezien we niet getrouwd zijn veronderstel ik dat we niet langs de rechter moeten gaan of toch. Iemand die mij kan zeggen waar ik informatie kan vinden want ik raak nogal verloren in de types recht: eigendom speelt mee (aangezien we samen een woning gekocht hebben), familie ook (we hebben een dochter samen) en domicilie ook.
Alvast bedankt voor een duwtje in de goede richting.
Hoewel anders gedacht door de meeste mensen, kan je best wel een raadsman/vrouw raadplegen en alles juridisch laten vonnissen.
Dit geeft je meer mogelijkheden bij latere problemen.
Dit zijn enkele bepalingen die je reeds in je ouderschapsregeling kan laten opnemen
Gedeelde kosten voor opleidingen.
Gedeelde kosten voor medische verzorging.
Gedeelde kosten voor hospitalisatie verzekering.
Gedeelde kosten voor naschoolse activiteiten.
Gedeelde kosten voor het behalen van rijbewijzen.
Gedeelde kosten voor bus en treinabonnement.
Gedeelde kosten voor hobby's.
Gedeelde kosten voor schooluitgaven.
Gedeelde kosten voor fiets en andere voertuigen bestemt voor je dochter.
Buiten eten, onderdak, kleding en meubelen bij jou, kan je gewoon vragen om alle andere kosten die je kan bedenken vragen om te delen.
Zo kan je nu al best laten bepalen dat hij mee moet betalen aan de laptop van je dochtertje, ook al lijkt dit een overdreven ver gezochte bepaling.
Binnen 10 jaar zal je daar anders overdenken en blij zijn dat dit er in staat.
Met een verdeling van de kosten volgens inkomen van de ouder, zonder partner, als je zeker bent minder te verdienen dan de tegenpartij.
Verdien je meer, stel dan een 50/50 regeling voor.
En ook reeds in de overeenkomst laten plaatsen dat je dochter in de toekomst zelf de bi-locatie kan opzeggen om bij jou te komen wonen zonder tussenkomst van een rechter, met vergoeding voor levensonderhoud voor de extra dagen dat je haar moet eten en onderdak geven.
Je kan op deze manier veel meer financieel voordeel doen dan met alimentatie te eisen.