aankoop appartement - 2de woonst

saysham
Topic Starter

aankoop appartement - 2de woonst

#1 , 17 sep 2009 11:32

Beste,

Kan iemand me meer uitleg geven over de aankoop van een buitenverblijf en de kosten die eraan verbonden zijn?

Ik heb zelf een woning samen met mijn man maar het geld van de erfenis van mijn ouders brengt niet veel op op de bank, dus denk ik eraan een appartementje te kopen aan zee.

Nu wil ik achteraf niet voor verassingen komen te staan en wil ik graag weten waar ik voorsta.

Heeft er iemand een idee met welke kosten ik moet rekening houden qua belastingen enz op een 2de woonst? Er vanuit gaande dat ik het pand niet ga verhuren.

Heeft er ook iemand een idee van de bijkomende kosten van de aankoop registratierecht, notaris, en al de rest???? stel dat ik een app koop van 100.000 euro hoeveel zal mijn appartement me dan uiteindelijk kosten?

Alvast bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 sep 2009 20:21

Bij de aankoopprijs komen ingeval van nieuwbouw 21% op de waarde van het gebouw en 10 % op de waarde van het grondaandeel. Daarnaast ook nog het notarisereloon en de aktekosten.

Ingeval van reeds bestaand appartement dat niet meer als nieuw wordt beschouwd betaalt men 10 % op de totale aankoopprijs plus notarisereloon en aktekosten.

Bij nieuwbouw moet men er ook rekening mee houden dat aansluitingskosten nutsvoorzieningen meestal nog niet inbegrepen zijn (kunnen +/- 3000 Eur belopen).

Er zijn natuurlijk ook de jaarlijkse kosten en taksen:

-onroerende voorheffing (verhoogd met 40 % voor tw
eede verblijf)
-gemeentebelasting op tweede verblijf (+/- 600 à 800 Eur)
-provinciebelasting op tweede verblijf
-sommige lokale gemeentetaksen, zoals milieutaks, vuilnisheffing, enz
-syndicuskosten
-onderhoudskosten gebouw, reiniging gemeenschappelijke delen
-verzekering gebouw
-kosten liftcontrole en onderhoud
-kosten van verwarming, electriciteit, waterverbruik, gasverbruik, ...

De jaarlijks terugkerende kosten hangen uiteraard af van de aard van het appartementsgebouw en vooral de ouderdom (mogelijks grote kosten zoals vervanging lift, dak, gevelrenovatie, vervanging ramen,...).

Uit ervaring weet ik dat de jaarlijkse kosten van recente appartementen (waar nog geen herstellingen of vervangingen moeten gebeuren) aan de kust tussen de 3000 EUR en de 4000 EUR bedragen.

Reclame

Terug naar “Kopen”