Tijdens de installatie van onze douche (nieuwbouw) door onze loodgieter is het douchescherm spontaan uiteen gesprongen, en de honderden zoniet duizenden stukjes veiligheidsglas hebben hierbij in onze acryl douchebak meerdere putjes nagelaten.
De konstrukteur van het douchescherm zou hebben toegegeven dat dit reeds eerder gebeurde, en is bereid een nieuw douchescherm te leveren.
Gezien de douche (bak en scherm) reeds betaald was, zou de verzekering van de loodgieter hierin tevens bemiddelen voor de overige schade (schade aan derden). Ik veronderstel dat het dan aan hen is om dit eventueel te verhalen op de konstrukteur.
Ondertussen zijn we echter een maand verder en hebben we hier pas gisteren iemand van een firma gespecialiseerd in herstelling van douchebakken langs gekregen. Zij kunnen zulke putjes herstellen door ze op te vullen en terug te polieren, maar kunnen niet garanderen dat er geen kleurverschil zou zichtbaar zijn. Volgens hen is er echter nogal veel schade, en zou de vervanging van de douchebak meer aangewezen zijn.
In het slechtste geval zouden hiervoor de betegeling in vloer en muur ook moeten uitgebroken worden (hopende dat de onderliggende Kerdi-mat niet beschadigd wordt).
Moeten wij bereid zijn een herstelling te aanvaarden, of kunnen we onmiddelijk de volledige vervanging van de douchebak eisen ?
Of kunnen we een herstelling laten uitvoeren en in geval van onbevredigend resultaat de volledige vervanging eisen (of een vergoeding voor de resterende schade) ?
Teneinde enige druk op een spoedige herstelling/vervanging te kunnen uitoefenen, kunnen wij een schadevergoeding per dag/week vragen voor het veroorzaakte ongemak en bijvoorbeeld het niet kunnen gebruiken van de douche (we hebben wel nog een tweede douche) ?