teruggave erfenis bij scheiding mogelijk

belnor
Topic Starter

teruggave erfenis bij scheiding mogelijk

#1 , 10 sep 2009 22:38

in 2002 heefd mijn toekomstige ex-vrouw een erfenis van een goede 30000 euro ontvangen van een overleden onbekend familielid.dat geld is gestort op onze gezamelijke rekening en wij waren getrouwd zonder huwelijkscontract.nu dat wij aan t scheiden zijn probeert ze dit geld van mij te eisen door te stellen dat met dit geld een stacaravan en een auto zijn aangekocht.hoe moet en kan ze dit bewijzen aangezien deze aangekocht zijn met geld van onze gezamelijke rekening en kan dit trouwens wel.is het niet zo dat indien dit zo blijkt wij die rest-huidige waarde van auto en caravan delen of???
jeg elsker norge

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 sep 2009 23:04

Zelfs in een huwelijk zonder contract , blijft hetgeen één der partners als erfenis heeft ontvangen , behoren tot het 'persoonlijk' vermogen. Gewoonlijk wordt dit wel geïnvesteerd in de gemeenschap. Er ontstaat zo een schuld van de gemenschap aan het eigen vermogen.
Maar bij een scheiding dient eerst het eigen vermogen hersteld te worden , vooraleer de verdeling gebeurt. De schuld moet vereffend worden.
Dus , uw vrouw heeft het recht die 30.000 € op te eisen , vooraleer tot verdeling wordt overgegaan.
Indien dus , na vereffening van de gezamenlijke schulden , er 100.000 € zou te verdelen zijn , bekomt uw vrouw 65000 en uzelf 35000 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Joeri_J

#3 , 11 sep 2009 09:34

zijvraag: (maar ook ongeveer zelfde)

indien iemand met persoonlijk vermogen (maar door gelden van voor het huwelijk) zaken investeert in de gemeenschap, mogen deze dan ook teruggevorderd worden bij scheiding?

zaken investeerd: de rekening dus aanvullen wanneer deze "laag" staat, dus niet zo afgesproken dat het als investering gaat om terug te eisen.

dit geld gezet in gemeenschap is voor verschillende doelen gebruikt,
- meer op reis gaan
- meer zaken gekocht (oa nieuwe tv, ... )
- de auto is grotendeels ook zo aangezuiverd

deze gelden zijn gestort op gemeenschappelijke rekening,
en daar is ook ons loon op gekomen,
kortom daar is ook ons dagelijks eten etc mee gekocht.
facturen van alles staan of op mij of op haar of op beide namen,
afhankelijk van wie't gekocht heeft (altijd met gemeenschapelijke bankkaart gekocht)

getrouwd onder wettelijk stelsel.

deze gelden zijn idd van voor het huwelijk,
maar zijn vrijwillig bijgedragen tot het leven op dat moment...
telt dit dan als evenredig bijdragen?
of blijft dat "terugvorderbaar" ?

als ze bvb op 10j tijd elke maand een 50.000€ overgeschreven heeft,
wilt't dan zeggen dat ze die bij verdeling terugkrijgt?

Reclame

sperwer

#4 , 11 sep 2009 10:15

Zelfs in een huwelijk zonder contract , blijft hetgeen één der partners als erfenis heeft ontvangen , behoren tot het 'persoonlijk' vermogen. Gewoonlijk wordt dit wel geïnvesteerd in de gemeenschap. Er ontstaat zo een schuld van de gemenschap aan het eigen vermogen.
Maar bij een scheiding dient eerst het eigen vermogen hersteld te worden , vooraleer de verdeling gebeurt. De schuld moet vereffend worden.
Dus , uw vrouw heeft het recht die 30.000 € op te eisen , vooraleer tot verdeling wordt overgegaan.
Indien dus , na vereffening van de gezamenlijke schulden , er 100.000 € zou te verdelen zijn , bekomt uw vrouw 65000 en uzelf 35000 €.
Een huwelijk zonder contract bestaat niet.
Indien geen eigen huwelijkscontract word opgesteld telt het wettelijke contract.

Om erfenissen en eigen vermogens terug te kunnen vorderen na inbreng in de gemeenschap, moet er kunnen bewezen worden dat die inbreng niet bedoeld was als gemeenschappelijke aankoop en de rechten op het eigen vermogen NOOIT werden opgegeven bij de inbreng in de gemeenschap.

Het is dus niet zo, dat ingebracht eigen vermogen zonder meer steeds kan opgeëist worden.

Er moet aan bepaalde voorwaarden voldaan zijn en kunnen bewezen worden dat het eigen vermogen is ingebracht met behoud van rechten op het eigen vermogen.

Maar raadpleeg hiervoor een raadsman/vrouw, want dit is een zeer ingewikkelde materie.

Joeri_J

#5 , 11 sep 2009 10:52

Om erfenissen en eigen vermogens terug te kunnen vorderen na inbreng in de gemeenschap, moet er kunnen bewezen worden dat die inbreng niet bedoeld was als gemeenschappelijke aankoop en de rechten op het eigen vermogen NOOIT werden opgegeven bij de inbreng in de gemeenschap.

Het is dus niet zo, dat ingebracht eigen vermogen zonder meer steeds kan opgeëist worden.

Er moet aan bepaalde voorwaarden voldaan zijn en kunnen bewezen worden dat het eigen vermogen is ingebracht met behoud van rechten op het eigen vermogen.
ok merci!
beantwoord mijn geval ook,
er is niets officieel op papier gezet enz, dus is er gn terugeis mogelijk.

wanton

#6 , 11 sep 2009 15:16

Hallo Sperwer ,

een tijdje geleden dat we U nog gehoord hadden.

Zelfs in het wettelijk stelsel is het voor een erfenis niet zo moeilijk om te bewijzen dat het een eigen vermogen is.
Voor gelden van voor het huwelijk , die in principe ook tot het eigen vermogen horen , is het moelilijker om dit jaren later te bewijzen. Dergelijke gelden worden beter op een aparte rekening geplaatst. Op basis van vb. een rekeninguittreksel van vlak voor het huwelijk kan dat bedrag eventueel wel opgeëist worden. Als het om een aanzienlijk bedrag gaat , was het best geweest dat daar ergens een dokument van was opgemaakt.
Alle aankopen die in de loop van het huwelijk zijn gebeurd , op wiens naam de factuur ook staat of via wiens rekening het is betaald , zijn wel gemeenschappelijk.
Toet-anch-Amon

sperwer

#7 , 11 sep 2009 16:59

Alle aankopen die in de loop van het huwelijk zijn gebeurd , op wiens naam de factuur ook staat of via wiens rekening het is betaald , zijn wel gemeenschappelijk.
Hier spreek je jezelf dus tegen.

En deze materie is zeer ingewikkeld. Zelfs te ingewikkeld om gewoon op een forum in enkele postings uit te leggen.
Daarom de raad om een raadsman/vrouw te raadplegen.
Want onder bepaalde gevallen bestaat er geen mogelijkheid tot terug eisen en in andere gevallen kan zelfs intrest bekomen worden op het eigen vermogen.

Bij aankoop van een auto en caravan, hangt het er dus vooral vanaf wie de auto het meeste gebruikte en wie de caravan het meeste gebruikte.
En vooral hoe de beide raadsmannen/vrouwen de zaak verkopen aan de rechter.

wanton

#8 , 11 sep 2009 17:31

Bij aankoop van een auto en caravan, hangt het er dus vooral vanaf wie de auto het meeste gebruikte en wie de caravan het meeste gebruikte.
Ik had niet de indruk dat ik mij zou tegenspreken. Een auto of caravan behoort tot de gemeenschap. Punt. Alleen als één der partners kan bewijzen dat hij die betaald heeft met geld dat tot zijn persoonlijk vermogen behoorde , kan hij dat voertuig als persoonlijke eigendom meenemen. Anders is die gewoon onderdeel van de verdeling.

Ik ben , zoals reeds gezegd , wel akkoord dat voor zoiets best de hulp van een notaris wordt ingeroepen.
Toet-anch-Amon

Cicero10

#9 , 05 nov 2011 07:59

Heb tijdens het huwelijk gelden geschonken gekregen van vader in de vorm van kasbons,deze zijn op de gemeenschappelijke rekening gekomen bij vervaldatum.
Kan bewijzen dat deze van vader kwamen, kan ik deze terug opeisen bij de notaris bij de vereffening en verdeling.

wanton

#10 , 05 nov 2011 19:02

Indien u kan bewijzen dat u persoonlijk gelden hebt ontvangen van uw vader , en u heeft dat geld gebruikt om gemeenschappelijke goederen te kopen of te verbeteren , kan u dat bedrag - zonder intrest - opeisen voor er tot de verdeling wordt overgegaan.
Toet-anch-Amon

Cicero10

#11 , 29 nov 2011 23:41

Heb is geld laten storten van een belegingsfonds voor de feitelijkescheiding, nu maakt men ex daar een probleem over daar deze nornaal op 50/50 percent zou uitbetaald worden bij de vervaldatum zoals in contracten vermeld is dit een probleem 'wel degelijk voor de feitelijkescheiding).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”