#4 , 10 sep 2009 00:57
Creatief, net voor het openen van m'n mailbox herinnerde ik mij opnieuw de bedoelingen van diene Mijnheer Swennen, Sp.a 'er, advocaat en senator dacht ik zo.
Hij mag dan al nobele bedoelingen hebben door bijv. met dergelijke wetsvoorstellen het aantal "vechtscheidingen" en "vechterfenissen" terug te dringen.. het fenomeen zal evenwel blijven bestaan!
Wij leven nu eenmaal in een geliberaliseerde maatschappij waar nogal wat zaken worden gedicteerd, opgedrongen of gerealiseerd door de sterksten en de durvers onder ons.. zeg maar dezen met een verminderd normbesef.. die de zwaksten en de minst geïnformeerden onder ons.. zonder complexen misbruiken en misleiden. Vanaf het ogenblik dat zij geld ruiken zijn ze er als de kippen bij om hun slag thuis te halen.. van dat ogenblik af ontzien zij niets of niemand meer!
Het gegeven dat feiten gepleegd tussen verwanten in de opgaande lijn "strafbaar" zou gemaakt worden (ik zie het nog niet gebeuren) zal dergelijke typetjes er niet van weerhouden om de feiten te plegen en finaal hun slag thuis te halen (lees: zich gelden of andere goederen van een nalatenschap onrechtmatig toe te eigenen).. zij kunnen alleen maar gepakt worden (via een burgerlijke rechtsvordering) door benadeelde maar toch pientere erfgenamen!
Een strafvordering zou misschien meer genoegdoening opleveren (dat is waar) maar het zou aan de grond van de zaak weinig veranderen.. op dat moment is de familiale breuk toch al voltrokken.. zo'n typetjes verontschuldigen zich toch nooit.
En tenslotte, een geliberaliseerde samenleving organiseert zich nu eenmaal altijd op een manier die ruimte laat voor de sterksten, de comwboys en de overige durvers!
In die zin herinner ik mij een uitspraak van een Vrederechter; mijnheer .......... je bent oud en wijs genoeg.. je weet wat u te doen staat.. anders gezegd.. je weet hoe je voor uw rechten kan of moet opkomen. Maar dan moet je wel goed geïnformeerd zijn, veelal over de nodige financiële middelen beschikken of tenminste weten hoe u dat kan opvangen zonder al te veel kosten te moeten maken.. want van iemand die "oud en wijs genoeg" is wordt dat gewoon verwacht. In die context verbaast het mij geenzins dat sommige mensen al eens door het lint gaan!