Bedrogen op 2dehands

chrisfire
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bedrogen op 2dehands

#1 , 09 nov 2019 15:12

Goededag allemaal.
Ik heb onlangs Airpods 2 gekocht op 2dehands.
Toen ik ze heb ontvangen heb ik ontdekt dat ze nep zijn.
Ik heb hiervoor €150 voor betaald en de verkoper beweert dat ze origineel zijn en wilt mijn geld niet terugstorten.
Mijn vraag is wat ik het beste kan doen, en kan ik ook mijn geld terug krijgen bij de bank?
Ik zit bij Argenta.

Alvast bedankt voor het advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22836
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 nov 2019 16:41

Tenzij je betaald hebt met een kredietkaart of PayPal, krijg je uw geld niet terug van de bank.

chrisfire
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2019 16:48

Tenzij je betaald hebt met een kredietkaart of PayPal, krijg je uw geld niet terug van de bank.
Dus dit kan ik dus niet gebruiken?
https://www.argenta.be/content/dam/arge ... nbezit.pdf

Reclame

chrisfire
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2019 21:15

Tenzij je betaald hebt met een kredietkaart of PayPal, krijg je uw geld niet terug van de bank.
Dus dit kan ik dus niet gebruiken?
https://www.argenta.be/content/dam/arge ... nbezit.pdf
Dat gaat om fraude met uw krediet- of bankkaart, of tegenwoordig ook smartphone, waarbij daar misbruik van gemaakt is.

Niet om een overschrijving die u zelf gedaan hebt, maar waarbij het tot een conflict over de geleverde goederen komt.


Als je met kredietkaart betaalde, kan je een fraudeclaim indienen bij de firma achter de kaarten - Atos Worldline etc ...
Je kan als het om een Belgische verkoper gaat, ook klacht neerleggen bij de politie als je zeker bent dat het neppers zijn
U hebt een probleem met een onlineaankoop die u met een kredietkaart betaalde
Plaatste u een online bestelling die u betaalde met uw kredietkaart? Maar komt het pakje niet aan? Is de verkoper failliet? Of liep u in de val van een oplichter? Dan beschermt de uitgever van uw kredietkaart u gelukkig. Hij laat u uw geld terugvorderen via de charge back-procedure.

Het is voldoende om het betwistingsformulier van de uitgever van uw kredietkaart in te vullen binnen 3 maanden na de transactie.

Betaalde u met Visa-kaart of MasterCard, ga naar www.mijnkaart.be.

Gebruikte u American Express? Dan dient u uw klacht rechtstreeks in op de website van de uitgever.

Dan beschermt de uitgever van uw kredietkaart u gelukkig. Hij laat u uw geld terugvorderen via de charge back-procedure.

source: https://www.eccbelgie.be/themas/dienste ... -of-fraude

Ik ga gewoon naar de bank, en kijken wat ze zeggen

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2019 20:54

Aangekocht op 2de hands, bij een particulier, ik vermoed dat dit een burgerlijke zaak betreft

LeenW

#6 , 10 nov 2019 21:09

Aangekocht op 2de hands, bij een particulier, ik vermoed dat dit een burgerlijke zaak betreft
Niet noodzakelijk, namaakproducten verkopen is nog steeds strafbaar.

Vraag is natuurlijk hoe duidelijk de vervalsing is en of de verkoper hier zelf van afwist. Meestal is dreigen met politie voldoende als het echt om een oplichter gaat.

Terug naar “Andere”