Vraagje

love bolleke
Topic Starter

Vraagje

#1 , 27 aug 2009 20:11

Hallo

Graag had ik U advies gekregen over de volgende vraag.
ik ben voor de tweede maal gehuwd ik zelf heb twee kinderen mijn echtgenoot 1 kind samen hebben we geen kinderen.
we hebben geen huwelijks contract.
nu wil ik mijn vrouwtje veilig zetten in verband er mij iets moest overkomen.
we hebben samen een eigenhuisje.
ik weet niet in hoever het mogelijk is maar ik zo graag alles na laten voor mijn vrouw en haar dochter.
klinkt raar maar mijn kinderen zijn echt op geld uit en en onze eigendom.
ik vind dat mijn deel naar mijn vrouwtje moet gaan maar in hoever dat mogelijk is weet ik niet.
is het mogelijk nog iets kunnen regelen bij de notaris dat al de eigendom van mijn vrouwtje is en haar dochter.
kan ik nu ik nog leef alles aan mijn vrouw schenken of afstand doen van onze eigendom met een huwlijkscontract of zo

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simon Verhoeven

#2 , 27 aug 2009 21:49

Nee, er is een voorbehouden erfdeel voor uw kinderen.
Het is dus niet mogelijk om hen te onterven.

wanton

#3 , 27 aug 2009 22:11

Bolleke ,
er zijn kinderen uit verschillende relaties. Dan is hetgeen U voorstelt niet mogelijk. Uw kinderen erven van U , haar kind erft van uw vrouw , voor de blote eigendom. Een huwelijkscontract of een schenking verandert daar niets aan.
Het huis is van U beiden : ieder behoudt zijn helft maar de overlevende erft wel het vruchtgebruik op alles van de andere. Dat wil zeggen : levenslang recht om het huis te bewonen of de huur te innen , de intresten van de gelden ontvangen.
Het enige dat je kan doen is een testament maken waarbij je maximum 1/3 van uw nalatenschap laat toekomen aan iemand anders , hetzij uw vrouw , hetzij haar dochter. Deze laatste kan alzo 2/3 van het huis uiteindelijk bekomen. Dat is het maximum. Uw kinderen hebben recht - moeten krijgen- op ieder 1/3 van uw nalatenschap.
Als U nu een schenking aan uw vrouw of haar dochter zou doen , kunnen - en zullen - uw kinderen hun deel met succes kunnen opeisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

love bolleke
Topic Starter

#4 , 09 sep 2009 19:28

Hallo

bedoel je dat ik dan 2/3 van mijn nalatenschap dan aan mijn stiefdochter kan schenken.
of mijn vrouw 1/3 en stiefdochter 1/3
en dan mijn twee dochters 1/3
moet er nog effe aan toevoegen dat ik in belgie woon
telt het vruchtgebruik ook voor belgie
en is een zelfhandgeshreven testament voldoende

wanton

#5 , 10 sep 2009 19:04

Uw dochters hebben samen recht op 2/3 in blote eigendom, ieder 1/3. De rest , ook 1/3 mag je ofwel aan uw vrouw geven ofwel aan uw stiefdochter ofwel verdelen tussen die twee. Dus : elk van uw dochters moet 1/3 krijgen.
Een zelf handgeschreven testament is voldoende : U moet het dateren en met uw normaal gekende handtekening ondertekend worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”