wie beheert? en wat te doen bij onbeheerde nalatenschap ?

eddymar
Topic Starter

wie beheert? en wat te doen bij onbeheerde nalatenschap ?

#1 , 20 aug 2009 16:29

mijn echtgenote overleed in juli dit jaar. alle erfgenamen hebben de erfenis inmiddels geweigerd. In de onbeheerde nalatenschap blijft een grote schuld (enkele banken), een beperkte inboedel van ons sociaal appartement (zeer weinig waarde) en een oude tweedehands auto. Alles stond op naam van men echtgenote (volledige scheiding van goederen). Ik blijf in dat appartement wonen. Kan ik de inboedel + auto blijven gebruiken ? Zal een curator onverwacht alles komen aanslagen ? Kan ik de autoplaat op mijn naam zetten ? (was al wel lang op mijn naam verzekerd ?) Hoe weet ik of er een curator aangesteld wordt ? ..... ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eddymar
Topic Starter

#2 , 25 aug 2009 20:22

heeft iemand misschien een antwoord op deze vragen, of toch tenminste voor welke rechtbank zo'n curator zou aangesteld worden ? ik bevind me momenteel in de grootste onzekerheid.

Simon Verhoeven

#3 , 25 aug 2009 20:40

Als je de auto zou gaan gebruiken zou dat betekenen dat je de erfenis aanvaard en dus ook de schulden.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2009 16:26

al de erfgenamen hebben geweigerd ---dat wil zeggen bij griffie rechtbank of via notaris.

Gezien u echtgenoot bent zou u vruchtgebruik moeten hebben.
Vraag na bij notaris wat er dient te gebeuren gezien er toch ook een inventaris moet opgemaakt worden.

wanton

#5 , 26 aug 2009 18:31

Ik veronderstel dat U als echtgenoot ook de nalatenschap hebt geweigerd.
Als de auto op haar naam is ingeschreven bij de dienst DIV is dia auto van haar alleen en behoort die tot de nalatenschap. Dus afblijven : de opbrengst ervan zal gebruikt kunnen worden om een deel van de schulden terug te betalen. Idem voor de inboedel : zie goed na op wiens naam de fakturen van vb. TV en derg. was. Alleen als je kan bewijzen dat iets van U is , kan je het gebruiken.
Hoe zit het met die schulden? Hebt U meegetekend? Hebt U Uzelf borg gesteld? Is het op een gezamenlijke rekening? Hou er alleszins rekening mee , dat U , ondanks de scheiding van goederen , verantwoordelijk bent voor op zijn minst een deel van de schulden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 aug 2009 19:05

Onbeheerde nalatenschappen worden door de vrederechter beheerd.
Via uw notaris zal de vrederechter in kennis worden gesteld.

Wanneer de politie bij een overlijden ter plaatse is en geen familie kan vinden wordt de vrederechter in kennis gesteld.
Hier was er familie die verwerpen - dan zal het de notaris of de griffie zijn die de vrederechter verwittigd.
Doe daarvoor zeker navraag en gebruik geen zaken van uw echtgenote

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”