aftrek enige eigen woning?

giggletanja
Topic Starter

aftrek enige eigen woning?

#1 , 25 aug 2009 12:55

ik woon feitelijk samen met mijn vriend. hij is samen met zijn broer al een 10tal jaar blote eigenaar van het huis van zijn ouders, waarbij zijn vader vruchtgebruiker is. ik heb nog geen eigendommen. bij de aankoop van een woning kan ik -denk ik- in aanmerking komen voor de aftrek enige eigen woning, maar mijn vriend niet? maakt het een verschil dat hij maar een gedeelte van de naakte eigendom heeft? maakt het een verschil of we feitelijk of wettelijk samenwonen, of zouden trouwen?
mercikes alvast voor jullie raad,
tanja

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 aug 2009 14:47

Uw vriend komt wel nog in aanmerking voor de woonbonus , indien hij de blote eigendom van een deel van een huis heeft verkregen via erfenis.

Indien hij echter de blote eigendom heeft verkregen via schenking of aankoop , vervalt idd. het recht op de woonbonus. Zijn kapitaalsaflossingen zijn in dergelijk geval dan wel aftrekbaar in het vroeger systeem 'langetermijnsparen' voor tweede woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”