Erfenis met testament

pellonpekko
Topic Starter

Erfenis met testament

#1 , 18 okt 2019 13:14

Moeder laat enkel een geldsom na aan bij het overlijden.
Zoon krijgt 3/4 en dochter die ze al enkele jaren niet meer ziet 1/4
Dochter weigert nu tot verdeling over te gaan.
Zoon zal dochter voor rechtbank moeten dagen (veronderstel ik)
Het testament is gemaakt met notaris en twee getuigen + attest van handelingsbekwaamheid (gezond van geest)
Kan het nu gebeuren dat de rechtbank zegt we gaan de erfenis toch 50/50 verdelen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2019 15:51

"Kan het nu gebeuren dat de rechtbank zegt we gaan de erfenis toch 50/50 verdelen?"

De Rechtbank kan de breuk wijzigen indien er in het verleden schenkingen zijn gebeurd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton

#3 , 19 okt 2019 12:30

Als er ooit schenkingen zijn gebeurd, zal de notaris dat ook wel vertellen om de verdeling aan te passen. Alles moet gedaan worden om de rechtbank er tussen uit te laten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Bematix

#4 , 20 okt 2019 23:14

De reserve van de dochter wordt in deze gerespecteerd, zij heeft recht op 1/4de en krijgt ook 1/4de.

Het notarieel testament aanvechten wordt heel moeilijk, aangezien deze voor een notaris (die nagaat of de testator wilsbekwaam is) en in het bijzijn van 2 onafhankelijke getuigen is opgemaakt.

Indien er in het verleden geen schenkingen aan de zoon zijn gebeurd die ingebracht moeten worden in de nalatenschap, en de fictieve massa dus beperkt blijft tot de bestaande goederen op datum van overlijden, durf ik veronderstellen dat de dochter bot zal vangen voor de rechtbank.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”