bijzondere kosten

parel
Topic Starter

bijzondere kosten

#1 , 24 aug 2009 16:56

mijn ex, bij wie de kinderen hun primaire woonst hebben, heeft me al enkele keren een gerechtsdeurwaarder gestuurd waarbij zij me de bijzondere kosten laat betalen. Voor die kosten, neemt zij nooit contact op met mij om te overleggen en geeft ze me ook nooit een rekening. Bij belangrijke momenten in het leven van mijn 15 en 16-jarige zonen neemt zij ook nooit contact op of geeft ze me nooit informatie. Zo kwam ik onlangs te weten dat mijn jongste zoon een tandheelkundige operatie onderging zonder dat ik daarvan op de hoogte was.
Kan zij zomaar een deurwaarder inschakelen om bedragen te eisen waarvan ik voordien het bestaan zelfs niet afwist. Moet zij mij niet op de hoogte brengen of overleggen ivm dergelijke gebeurtenissen?
Ik heb het gevoel dat ik op die manier sterk gepest wordt en dat er op z'n minst sprake is van misbruik van het gerechtssysteem.
Krijgt zij zomaar carte blanche in het maken van bijzondere kosten? Ik ben echt bereid om het vonnis na te leven alleen krijg ik op die manier niet de kans om dit te doen. Later slaat ze me dan om de oren met zaken waarvan ik het bestaan niet afwist.
Ik ben echt teneinde raad.
Kan iemand mij zeggen wat ik daar tegen kan doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Peterken

#2 , 25 aug 2009 11:51

Beste,
Ben met hetzelfde in aanraking geweest. Maar weet wel dat mevrouw U steeds een kopij moet laten zien vd kosten. Alsook een afschrift van de mutualiteit. Ik weet natuurlijk niet hoe het is opgenomen in het EOT, maar als puntje bij paaltje kwam heeft mevrouw mij nog kunnen terugbetalen omdat ik jaren kosten heb betaald die ik niet moest betalen. De kosten die ik heb teruggekregen heb ik op een spaarrekening voor mijn kinderen gezet. Laat alles goed uitpluizen door een advocaat, en laat niet op je kop zitten. Wij zijn tenslotte tgeen bankautomaten, al wordt dit dikwijls verondersteld. Betaal wat je wettelijk moet betalen.
Mvg
Peter

j.demoor

#3 , 26 aug 2009 13:37

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

“3.De notariële akte moet op nauwkeurige en onbetwistbare wijze de verbintenissen omschrijven. De eis wordt echter niet gesteld dat de notariële akte het bedrag aangeeft van de schuld van de debiteur. Voldoende is dat de akte alle gegevens bevat op grond waarvan dit bedrag- zonder verdere discussie tussen partijen- kan worden bepaald”[DIRIX,E., Notariële akten tot betaling van een geldsom(noot onder Antwerpen 7 maart 1994),R.W. 1994-95,503-505].

Onderzoek of uw vonnis aan deze nauwkeurigheidsvereiste voldoet. Is dit niet het geval dan vormt het inzake kosten geen uitvoerbare titel waarmee de gerechtsdeurwaarder uitvoerend beslag kan leggen. Uw ex dient dan de gevorderde kosten gedetailleerd aan te tonen en u bij ontbreken van minnelijke regeling daarover tot betaling te doen veroordelen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

parel
Topic Starter

#4 , 26 aug 2009 14:31

Beste,

In het vonnis staat een omschrijving van de bijzondere kosten maar niets over de manier van aantonen naar mij toe. Wil dit dan zeggen dat men mij niets hoeft aan te tonen? Dat men naar de deurwaarder kan stappen zonder aan te tonen dat men mij ingelicht heeft over die kosten?

Terug naar “Echtscheiding”