aangifte valsheid ingeschrifte testament

romy16
Topic Starter

aangifte valsheid ingeschrifte testament

#1 , 20 aug 2009 18:19

op aanraden van advocaat moeten wij bij politei aangifte doen vanwege valsheid ingeschrifte in testament.
Dit is een handgeschreven testament, echter de handtekeining eronder komt totaal niet overeen in de verste verte niet met handtekening overledenen, in dit testament word dan ook alles weggeschonken geld en alle bezittingen aan vriendin.
wat gebeurt er na aangift hiervan bij de politie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 20 aug 2009 19:04

U doet verder alsof dat testament voor U niet bestaat. In uw aangifte va nalatenschap vermeldt U uw klacht.
Het kan trouwens toch geen uitwerking hebben als niemand het door een notaris laat opnemen in een proces-verbaal.
De begunstigde van het testament moet maar bewijzen dat de handtekening echt is.
Ondertussen zijn alle goederen van de wettige erfgenamen.

romy16
Topic Starter

#3 , 21 aug 2009 09:23

het testament heeft de begunstigde al wel zelf uitgevoerd, dus auto op haar naam gezet etc en goederen en geld toegeeigend, via een advocaat heeft zij laten weten niets maar dan ook niets aan ons af testaan va mijn broer en dat alles van haar is volgens dit testament. echter heeft ze het testament nog altijd niet bij een notaris binnen gebracht, zij voerd het testament zelf uit.
Ze heeft alles in haar bezit genomen, echter de rekeningen die betaald moeten worden krijgen we wel van haar door gestuurd.

Aangifte van nalatenschap is dan ook moeilijk voor ons, aangeizne wij totaal niet op de hoogte zijn van wat mijn broer allemaal bezit, en hoe dan nu verder?

Reclame

wolf2

#4 , 21 aug 2009 09:49

Er kan nog geen sprake zijn van tenuitvoerlegging:

Artikel 976
Wanneer een erfenis is opengevallen waarvoor een eigenhandig testament ... werd gemaakt, moeten de volgende formaliteiten worden verricht:
1° Ieder eigenhandig testament wordt, voordat het wordt ten uitvoer gelegd, aangeboden aan een notaris.

Dit testament wordt door laatstgenoemde geopend indien het verzegeld is. De notaris maakt een proces-verbaal op van de opening en van de staat waarin het testament zich bevindt.

Dit testament zal samen met gezegd proces-verbaal onder de minuten van de notaris worden gerangschikt.

Binnen de maand volgend op de datum van het proces-verbaal, zal de notaris een gelijkvormig afschrift ervan samen met een gewaarmerkte fotokopie van het testament deponeren ter griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen.

...

In een daartoe gehouden register maakt de griffier melding van de deponering en overhandigt aan de notaris een ontvangstbewijs.

Dat betekent dat U de eigenaar bent, maar zij zich onrechtmatig het bezit heeft toegeëigend.
Ik ken het strafwetboek niet, maar zoiets zal wel diefstal noemen.

Dus klacht indienen met burgerlijke partijstelling; vanzelf zal het niet bij U belanden.

Vrij stom dat ze zegt dat alles van haar is via testament, want daardoor geeft ze toe dat het van uw broer was.
Het zou U veel moeilijker vallen als ze gewoon zou zeggen dat alles altijd van haar geweest is.

Elders op dit forum staat hoe je via de Belgische vereniging van Banken kunt te weten komen welke rekeningen hij had.
(Eventueel wil de Ontvanger van de successierechten U ook wel in uw oor fluisteren van welke banken hij/zij een overzicht heeft gekregen als U daar langsgaat).

U kunt dus al een aangifte van nalatenschap indienen met dat er op en met de waarde van die auto er op (tweedehandsverkoopwaarde). Een onvolledige aangifte is altijd beter dan geen aangifte.

Onroerend goed had hij wellicht niet (U spreekt er toch niet over).

romy16
Topic Starter

#5 , 21 aug 2009 10:37

nee hij had geen huis in bezit , samen huurde ze en huis.

aangifte worden vandaag gedaan, aangezien advocaat en politie zegt dat het niet kan wat zij doet.

het vreemde ervan vind ik ook, waarom zij het testament niet gewoon bij een notaris indiend, waarschijnlijk om het feit van de handtekeining die niet overeenkomt met de handtekening van mijn broer.

Het enige wat ze wel heeft binnen gebracht bij de notaris zijn de papieren van de levensverzekering waar zij begunstigde van is.

Via brief van haar advocata laat zij weten nergens aan meeterwerken en niets van mijn broer aftestaan en daar ook niet eens oer wil nadenken.

ze zegt alles is haar eiegndom middels testemantaire beshikking, en lieten ze weten dat we niets van mijn broer kregen niets!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 aug 2009 17:58

wie heeft het originele testament ?

romy16
Topic Starter

#7 , 23 aug 2009 10:17

als er een origineel is/ aangezien de kopie die wij hebben ook wel meerdere malen is gekopieerd, dan zou het origineel nog altijd in bezit zijn bij de begunstigde van het testament de vriendin dus.

het rare is niets word afgegeven bij een notaris niets, zij probeert het via een advocaat tedoen laten gelden, nu bijna dire maanden na overlijden, heeeft ze hem nog altijd aan geen enkele notaris aangeboden.

eerst was er ook geen testament, dat verklaarde vriendin ook naar de begrafenis ondernemer, echter twee maanden na de dood van mijn broer toen mijn moeder om spullen ging vragen, kwam ze opeesn via een advocata met een zogenaamd testament, echter zelfs toen kregen wij deze niet tezien, pas nadat wij een advocaat name, kregen we twee weken later is een kopietje tezien.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 aug 2009 12:07

dus aangifte valsheid.
Ieder die erbij betrokken is zal dan een schriftproef moeten afleggen.
Hebben jullie nog originele teksten waar het geschrift van broer opstaat?
Deze meenemen en die kunnen dan ook dienen als controlemateriaal.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”