ex betaalt schulden niet

alfred
Topic Starter

ex betaalt schulden niet

#1 , 19 aug 2009 22:06

hallo,
eind 2002 gingen we uit elkaar, in 2003 gingen we bij een notaris langs om een EOT op te stellen, door vele onenigheden werd onze scheiding slechts in 2004 door de rechtbank bekrachtigd.
Daar er gemeenschappelijke schulden waren van tijdens ons huwelijk werd er in de EOT opgenomen dat elke partij eraan gehouden werd om zijn helft van de gemeenschappelijke schulden te betalen.
In de praktijk kwam het erop neer dat ik alles heb betaald via loonbeslag, dus van 2002 tot 2007, mijn ex ontsprong de dans door te werken onder het minimum, in het zwart te werken, etc etc
Nu denk ik dat ik lang genoeg gewacht heb en zou ik willen weten welke weg ik moet bewandelen om haar helft op te vorderen , en tevens wat het me gaat kosten.
Ook nu weet ik haar financiële situatie niet alsook niet haar werksituatie.
Bijkomende informatie: ze heeft een erfdeel in de vorm van een huis, haar pa is enkele jaren geleden gestorven maar haar ma leeft nog in het huis.

alvast bedankt voor alle informatie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 aug 2009 11:15

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(Burgerlijk Wetboek).

U kan dan wat u meer dan de helft van de gemeenschappelijke schulden betaalde verhalen op uw ex-echtgenote.

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

“Art.1298...dan spreekt zij de echtscheiding uit en homologeert zij de overeenkomsten met betrekking tot de minderjarige kinderen....“(Ger.W.) houdt in dat de rechtbank de overeenkomsten niet homologeert voor het overige,zodat dit vonnis u geen uitvoerbare titel oplevert inzake schulden tussen echtgenoten.

Indien uw overeenkomst E.O.T. werd vastgelegd bij authentieke akte door een notaris dan vormt deze wel een uitvoerbare titel. Onderzoek dan met uw notaris of de tekst ter zake voldoende vaststaand en zeker is. Is dit niet het geval dan is een nieuwe veroordeling van uw ex-echtgenote vereist. Haar onroerend erfdeel is beslagbaar,maar haar ma kan niet uitgedreven worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

alfred
Topic Starter

#3 , 22 aug 2009 21:04

hallo,

ja idd het was via een notariële akte. heb inmiddels een advocaat geraadpleegd en die zegt dat ze eraan gehouden is haar helft te voldoen !!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”