#3 , 22 aug 2009 16:29
Ik citeer uit de brochure ' Wegwijs in de Vlaamse Registratierechten' van de Vlaamse Regering :
"Een woning is bescheiden als het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van de woning en de erbij aangekochte gronden maximum 745 euro bedraagt.
Opgelet : voor de berekening worden ook de onroerende goederen meegerekend waarvan u , of uw man of vrouw , al eigenaar bent op het moment van de aankoop , tenzij u die goederen geërfd hebt van bloedverwanten in opgaande lijn ( een ouder of grootouder) ."
Er is dus duidelijk sprake , wat betreft de maximum KI , van andere ' onroerende goederen' , dit includeert vb. een handelspand.
Onder een ander item is in de brochure sprake van een andere 'woning'. Er is dus een onderscheid.
Ik denk dus niet dat U in aanmerking komt voor klein beschrijf.
Ook even vermelden : ondanks het feit dat U reeds blote eigenaar bent , denk ik dat U , als uw ouders overlijden , successierechten zal moeten betalen op uw deel in het handelspand. Want ik begrijp dat U zelf niet de betaling hebt gedaan : het is dus eigenlijk een schenking. Indien U niet kan bewijzen dat U zelf de betaling hebt gedaan , met eigen middelen , valt dit onder art. 9 van het WetBoek Successie en betaalt U successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon