groot beschrijf?

Janssens
Topic Starter

groot beschrijf?

#1 , 21 aug 2009 10:00

Hallo,

Wij zouden een woning kopen waarvan het KI lager ligt dan 745 euro, en dus zouden we klein beschrijf krijgen.

Maar als iemand al een eigendom heeft, dan vervalt die kans op klein beschrijf, tenzij die eigendom verkregen werd door erfenis zei de notaris.

Maar hoe zit het als je voor 1/3 eigenaar bent van een handelspand, niet verkregen door erfenis, maar door ouders gekocht waarbij ze destijds de naakte eigendom meteen op naam van de kinderen hebben gezet.

Mijn vraag is dus eigenlijk: telt een handelspand ook als een "eigendom" of niet in dit geval?

Alvast bedankt voor de reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 aug 2009 10:53

“Art.54.De in voorgaand artikel voorziene verlaging...is evenmin van toepassing, zo de verkrijger...een onverdeeld deel, in...blote eigendom, bezit van één of meer onroerende goederen, waarvan het kadastraal inkomen...voor het onverdeeld deel, met dit van het verkregen onroerend goed, meer bedraagt dan het krachtens het vorig artikel vast te stellen maximum...”(Wetboek Registratierechten).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#3 , 22 aug 2009 16:29

Ik citeer uit de brochure ' Wegwijs in de Vlaamse Registratierechten' van de Vlaamse Regering :
"Een woning is bescheiden als het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van de woning en de erbij aangekochte gronden maximum 745 euro bedraagt.
Opgelet : voor de berekening worden ook de onroerende goederen meegerekend waarvan u , of uw man of vrouw , al eigenaar bent op het moment van de aankoop , tenzij u die goederen geërfd hebt van bloedverwanten in opgaande lijn ( een ouder of grootouder) ."

Er is dus duidelijk sprake , wat betreft de maximum KI , van andere ' onroerende goederen' , dit includeert vb. een handelspand.
Onder een ander item is in de brochure sprake van een andere 'woning'. Er is dus een onderscheid.

Ik denk dus niet dat U in aanmerking komt voor klein beschrijf.

Ook even vermelden : ondanks het feit dat U reeds blote eigenaar bent , denk ik dat U , als uw ouders overlijden , successierechten zal moeten betalen op uw deel in het handelspand. Want ik begrijp dat U zelf niet de betaling hebt gedaan : het is dus eigenlijk een schenking. Indien U niet kan bewijzen dat U zelf de betaling hebt gedaan , met eigen middelen , valt dit onder art. 9 van het WetBoek Successie en betaalt U successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Vaoke

#4 , 22 aug 2009 20:35

En tenslotte zou ik er nogmaals aan willen herinneren, met verwijzing naar een posting elders op dit forum, dat de verplichte opvraging door de Notaris van het K.I. in voorkomend geval (bij grensgevallen even beneden de 745 euro alleszins) sowieso een "controle ter plaatse" uitlokt van de diensten van ene mijnheer D.R. Minister van Financiën voor de MR van de franstalige LIBERALEN.. gegeven dat in de meeste gevallen aanleiding zal geven tot een herziening van het K.I. en vervolgens tot een GROOT BESCHRIJF of in oude belgische frank uitgedrukt al gauw een paar honderdduizend frank EXTRA beschrijvingsrechten!!!
Men moet de centen NU eenmaal ergens vandaan halen hé?!

Terug naar “Kopen”