Ik heb dit jaar een eigendom aangekocht, maar helaas vertrouw ik de gebruikte notaris helemaal niet. Hij heeft fouten gemaakt ivm de kostenberekening, meerdere fouten in de opgestelde akte die meermaals moesten aangepast worden, een naar mijn mening onveilig kantoor en onwetenheid over hoe ze alle bewaarde gegevens juist beschermen. Maw, geen bron waar ik mijn persoonsgevens met vertrouwen achterlaat en liever zo snel mogelijk weghaal.
Wat is het minimum aan persoonsgegevens die een notaris moet bijhouden? Mijn akte is ondertussen verleden en ik heb een afschrift ontvangen, dus mijn dossier is in principe afgerond.
Ik zou hen graag vragen om al mijn persoonsgegevens volledig te verwijderen, maar ik verwacht dat ze zullen proberen om hun interne standaarden toe te passen. Daarom: welke gegevens moet de notaris absoluut bijhouden en welke niet?
In de wet van de notarisambt lees ik dat de notaris niet verplicht is om de minuut te bewaren van een in gedematerialiseerde vorm verleden akte nadat hij de bevestiging ontvangen heeft van de deponering van de akte - waar De Notariële Aktebank geldt als authentieke bron voor de akten. Dus de notaris zou dan niets van de akte moeten bijhouden?
Wat ivm zijn boekhouding, welke info is hij verplicht bij te houden omtrent de akte die hij verleden heeft, waarvoor ik iets betaald heb?