#40 , 25 aug 2019 21:08
Als je de topics van TS naleest, klik op berichten en dan zie je het hele verhaal, merk je op dat alle topics gesloten werden? Er is zelfs nog één topic waarin de naam niet verwijderd werd, hetgeen een grove schending is van de privacy. Moderator, gelieve de naam vooralsnog te schrappen, alhoewel te laat. Ieder zal nu wel weten over wie dat het hier gaat. Ook ik heb mijn twijfels over een aantal aspecten in dit verhaal. Vandaar dat ik telkens zoveel nadruk leg op het chronologisch verloop en vooral op de stand van zaken van dit rechtsgeding. Als cassatie een arrest verbreekt, moet de procedure opnieuw gevolgd worden en begint het spel van vooraf aan. Het is dan ook belangrijk of er tijdig cassatie werd ingesteld tegen een arrest waarin zogezegd beslist wordt dat een buurtweg nooit heeft bestaan???? Mijn inzien ontbreken hier heel wat elementen in het verhaal van TS.
Mijn inzien is de Raad van State bevoegd voor administratieve bestuurlijke procedures.
Dit wordt nog bekrachtigd door de volgende tekst:
Procedure afschaffen buurtweg
Hoe zit de afschaffingsprocedure in elkaar?
De afschaffingsprocedure van een buurtweg is vrij omvangrijk. Ze start met een voorstel van de gemeente (gemeenteraadsbeslissing) om een buurtweg af te schaffen. Er volgt een openbaar onderzoek dat minstens 15 dagen loopt. De bekendmaking van het openbaar onderzoek gebeurt ad valvas aan het gemeentehuis en door een brief aan de aangelanden.
Doordat het voorstel tot afschaffing niet aan de weg zelf bekendgemaakt moet worden, is de termijn van 15 dagen snel voorbij zonder dat het brede publiek weet dat er een afschaffingsprocedure loopt.
Wat kunnen de inwoners en trageweggebruikers ondernemen om de afschaffing van een buurtweg tegen te houden?
1. Bezwaar indienen bij de gemeente
In de 15 dagen die het openbaar onderzoek loopt, kan elke particulier en elke rechtspersoon (zoals een vzw) een bezwaarschrift indienen bij de gemeente.
Zodra het openbaar onderzoek afgelopen is, bezorgt de gemeente het voorstel tot afschaffing samen met de bezwaarschriften aan de bestendige deputatie van de provincieraad. De deputatie neemt de uiteindelijke beslissing tot al dan niet afschaffing.
2. In beroep tegen de beslissing van de deputatie.
Ben je het niet eens met de beslissing van de deputatie, dan kan je die nog aanvechten. Elke burger mag via de gouverneur beroep aantekenen bij de minister van Ruimtelijke Ordening. Op dit moment is dat Vlaams minister Philippe Muyters. Je beroep moet wel binnen de 15 dagen na de bekendmaking van de provinciebeslissing aangetekend worden.
Een dergelijk beroep is schorsend. Dat wil zeggen dat de toestand van voor de beslissing blijft bestaan en de buurtweg ondertussen open moet blijven. De minister doet er al snel een jaar over om een beroep af te handelen. Hij kan niet enkel de wettigheid maar ook de opportuniteit van de beslissing beoordelen.
3. De laatste strohalm: Raad van State
Gaat de minister niet in op je beroep, dan kan je je in laatste instantie richten tot de Raad van State. Je kan een vernietiging van de beslissing of - als er moeilijk te herstellen ernstige schade dreigt - een schorsing vragen. Deze procedure is veel sneller maar zelden van toepassing.
De Raad van State beoordeelt of de afschaffingsprocedure op een wettige manier gebeurd is. Dit wil zeggen dat de procedure correct moet verlopen zijn. De Raad controleert ook de motieven en of er sprake is van eventuele machtsafwending.
De procedure bij de Raad van State is niet schorsend. De genomen beslissing kan in afwachting van de uitspraak van de Raad van State worden uitgevoerd en deze wordt bij vernietiging teruggedraaid.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.