Toegang vorig domicilie bij feitelijke scheiding?

Mexx
Topic Starter

Toegang vorig domicilie bij feitelijke scheiding?

#1 , 12 aug 2009 22:14

Mijn man heeft me sinds ruim een maand geleden verlaten. Er werd (voor zover ik weet) nog geen aanvraag tot scheiding aangevraagd via de rechtbank. Wel weet ik dat hij zijn domicilieadres veranderd heeft.

Mijn vraag: wanneer bij een feitelijke scheiding het domicilieadres gewijzigd is … mag men zichzelf de toegang dan nog verlenen tot het vorige adres?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 aug 2009 18:20

kort antwoord. NEEN

Vanaf het ogenblik dat men daar geen belangen meer heeft - dus niet meer woont - eet slaapt - zit enz is het niet meer uw woning en mag kan men dit enkel nog betreden mits toestemmming van de werkelijke bewoners.

Dat wil zeggen dat de bewoners -1 slot mogen veranderen -
2 -politie bellen voor huisvredebreuk MET valse sleutels als verzwarende omstandigheid ( nl een echte sleutel gebruiken buiten zijn doel)

Ook al staat het daar nog vol met materiaal dan nog moet men buiten blijven zonder toelating.
Verwittig ook de kwartierinspecteur/bevolking dat u niet wenst dat de verhuisde partner zich terug laat inschrijven. Proecedure kan toegepast worden op eenvoudige vraag politie aan bevolkingsdienst

j.demoor

#3 , 14 aug 2009 10:07

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.”(Burgerlijk Wetboek).

Zo lang de rechter die samenwoningsplicht niet opgeschort heeft blijft ze gelden,ook al heeft een van hen zijn domicilieadres veranderd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 aug 2009 17:30

Oeps NUL voor mij -- dat is inderdaad in het burgerlijk recht te volgen. Stafrecht en bevolking zeggen van niet gezien geen belangen maar bij huwelijk .....
Zelfs zolang het vonnis niet betekend is.. was ik rats vergeten.
Teveel vanuit een bepaalde toepassing aan het denken.

Niets belet u een ander slot te steken om ongewilde binnenkomen af te remmen ... maar niets belet de andere partij het slot uit te boren en ook een ander slot te steken.

Bij intra familiaal geweld zaken zaak in kortgeding voor vrederechter laten komen - best met PV politie maar dat hoeft zelfs niet - dan komt er zo wie zo een toegangsverbod en een beslissing over de woning.

Rebel-with-a-cause

#5 , 07 sep 2009 14:32

Mijn vraag: wanneer bij een feitelijke scheiding het domicilieadres gewijzigd is … mag men zichzelf de toegang dan nog verlenen tot het vorige adres?
In feite wel, zolang er geen dringende en voorlopige maatregelen zijn getroffen door de Vrederechter.

Sloten veranderen is een goede oplossing, jammer genoeg kunnen beide partijen dit doen.

Beste advies: zo snel mogelijk dringende en voorkopige maatregelen laten nemen door de Vrederechter.

Terug naar “Echtscheiding”