Beste allemaal,
Ik heb een beetje advies nodig over wat ik in mijn situatie het beste kan doen. Ik ben zeker niet van plan te frauderen of zo. Mijn vragen stemmen gewoon voort uit onbekendheid met de regels, zelfs na de websites van diverse instanties uitgeplozen te hebben.
Mijn situatie is de volgende:
Ik ben 42 jaar en enkele dagen geleden ontslagen uit een op zich goed betalende voltijds job, met wederzijds goedvinden mits een mooie ontslagpremie van 9 maanden. Mijn officieel samenwonende partner werkt voltijds met ook een comfortabel salaris. Ik probeer natuurlijk zsm weer aan het werk te komen, maar ik weet niet of dat gaat lukken en binnen welke termijn.
Ik weet inmiddels dat ik me moet inschrijven bij de VDAB en dan via een uitbetalingsinstelling een uitkering kan aanvragen. Ik heb echter ook op diverse plaatsen gelezen dat ik die uitkering voorlopig toch niet krijg vanwege de ontslagpremie. Is dit korrekt? En voor hoelang niet? Is dat 9 maanden, of kan dat ook een andere termijn zijn? Zijn daar regels voor?
Er zitten voor mij ook duidelijk nadelen aan een inschrijving: Adminstratieve verplichtingen, toestemming vragen voor studie, beperkte mogelijkheden om buiten Belgie te verblijven, etc. En die vind ik toch wel vervelend, en zou ik dus het liefst vermijden/uitstellen, maar die accepteer ik als ik een uitkering wil.
Ik wil, zoals ieder mens, de nadelen zo klein mogelijk en de voordelen zo groot mogelijk. Wat kan ik nu het beste doen: me nu al inschrijven, en al die nadelen accepteren? Of heb ik het mis en beginnen die nadelen niet te lopen op moment van inschrijving maar pas op het moment dat ik daadwerkelijk een uitkering krijg?
Kan ik me de nadelen besparen gedurende de periode dat ik toch nog geen uitkering krijg door me gewoon pas na die periode in te schrijven? Waar ik bang voor ben als ik dat doe is dat de 'teller' van de wachttijd vanwege mijn ontslagpremie pas op het moment van inschrijving begint te lopen, en dat ik dan nog weer langer moet wachten voordat ik centen krijg.
Of krijg ik hoe dan ook geen uitkering omdat mijn partner een goed inkomen heeft, en doe ik beter niets behalve werk zoeken?
Bedankt voor het delen van jullie kennis.