Mijn vennootschap had 2 facturen van een leverancier niet betaald (een van februari en een van mei, betalingstermijn 30 dagen). Ik weet niet waar dat is fout gelopen.
Maar begin juli laat de boekhouder weten dat hij een betaling naar die leverancier klaargezet heeft en dat ik die dringend moet betalen. Ik vermoed naar aanleiding van een aangetekend schrijven, maar dat kon hij niet terugvinden.
De betaling is diezelfde (dins)dag doorgegaan.
De woensdag van de week daarop staat hier een deurwaarder met een dagvaarding om te verschijnen voor de rechtbank.
Ik stuur vervolgens een mail naar de deurwaarder met de boodschap en betalingsbewijs dat ik de betaling intussen heb uitgevoerd en dat ik ervan uitga dat alles hiermee in orde is.
We hebben nu een nieuwe brief gekregen van de betaling niet juist is omdat ook de kost van de dagvaarding en interesten moeten betaald worden.
In de nieuwe afrekening staat ook onze betaling (blijkbaar ontvangen op woensdag, dus de dag na mijn betaling) en dus 1 week vóór de passage van de deurwaarder, de dagvaarding (201 €), andere interesten 16€ en inningsrecht 15€.
Ik ben bereid om het initiële schadebeding te betalen (10% op de hoofdsom) omdat de leverancier inderdaad lang heeft moeten wachten op zijn geld. Onze fout.
Maar op een week tijd hadden ze toch kunnen checken dat de betaling inmiddels uitgevoerd was zodat de procedure kon stopgezet worden, lijkt me?
Moet ik die dagvaardingskosten, inningsrecht en die 16% (andere) interesten toch ook betalen?
Hoe lang na ontvangst van de betaling hebben ze tijd om de procedure toch door te zetten? Wordt er niet verwacht dat je een laatste stand van zaken checkt vooraleer de procedure effectief doorgaat?