Onderhoudsgeld

michiel54
Topic Starter

Onderhoudsgeld

#1 , 08 aug 2009 10:57

Ik ben in feitelijke scheiding. Vrouw heeft inkomen van 1200,- netto + 105,...(+/-) kindervergoeding.
Zij eist 300,- onderhoudsgeld en 200,-allimentatie(voor het kind van 15j)
Moet ik onderhoudsgeld betalen .
Via een site met berekenings optie weet ik(op basis van mijn loon) dat ik +/- 400 allimentatie dien te betalen voor het kind .
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2009 11:16

U vermeldt één belangrijk gegeven niet: uw inkomen.

scorpioen

michiel54
Topic Starter

#3 , 08 aug 2009 11:35

Inderdaad , niemand zegt graag iets over zijn netto verdiensten.Maar als het me kan helpen :
2400,-
mvg

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 08 aug 2009 13:01

Voor kinderen is de wettekst duidelijk:
Art. 203 § 1. B.W. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.

Haar recht op onderhoudsgeld valt nog te bepalen.
Dit hangt grotendeels af van de 'reden' van echtscheiding.
De rechtbank kan dit verzoek weigeren wanneer de andere (ex)-echtgeno(o)t(e) bewijst dat de partner die om onderhoudsgeld vraagt een 'zware fout' heeft begaan die de voortzetting van het samenleven onmogelijk heeft gemaakt.

De rechter zal het bedrag van het onderhoudsgeld vastleggen. Hij houdt hierbij rekening met de 'staat van behoefte' van de echtgenoot die erom vraagt.

michiel54
Topic Starter

#5 , 08 aug 2009 13:32

Met dank voor de reactie. Nu heb ik er iets meer zicht op.
mvg

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 aug 2009 13:49

De vordering van uw echtgenote lijkt mij niet overdreven te zijn.

De rechter zal oordelen ...

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”