Twist over stuk grond

StevenDeMeyer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Twist over stuk grond

#1 , 15 jul 2019 11:44

Hallo,
Mijn vriendin en ik kochten 3jaar geleden een te renoveren woning. Nu de verbouwingswerken ten einde zijn is het tijd om de tuin aan te pakken. Maar nu komt het probleem.. Achteraan onze grond die uitkomt op een doodlopende weg, staat een huis grenzend aan onze grond. Nu loopt de eigenaar voortdurend op onze eigendom zonder het te vragen. Als we hem hierover aanspreken zegt hij dat hij 15cm van onze eigendom bezit om zijn ramen te poetsen (ramen die trouwens in een muur zijn geplaats dat op de perceelgrens staat uitkijkend op onze tuin) ik begrijp dat de ramen gepoetst moeten worden maar vraag dan dat je dit mag komen doen. Geen probleem voor ons. We lieten dus onze tuin frezen 30min na dat dit gebeurt was liep onze buurman doodleuk de gefreesde grond op en begon deze op een hoop te scheppen omdat die aarde op zijn zogezegde 15cm lag.. Hij kan dit niet bewijzen ookal zegt hij dat hij hier een document van heeft. Op de kadasterplannen staat niets vermeld alsook de notaris heeft hier geen vermelding van gedaan. Wij kennen ook de kleindochter en schoonzoon van de vorige eigenaar, ook zij zeggen dat hier nooit iets van opgemaakt is. Hoe moeten we dit nu oplossen?

Mvg,
Steven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 jul 2019 12:15

Heb je al eens een kadastraal plan bekeken van uw grond? Daar zou dat zichtbaar op moeten zijn. Ga eens langs bij het plaatselijke kadaster.
https://www.kadaster.be/Kadaster/Het_kadaster_online

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 15 jul 2019 13:26

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

weduwe33
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jul 2019 13:40

Ofwel heeft uw buurman een beschreven ladderrecht dan mag hij onderhoud en/of herstellingswerken uitvoeren mits telkens als hij uw grond betreed op voorhand om toestemming te vragen of u te verwittigen Nooit zomaar op eigen initiatief. Ik weet niet of ramen poetsen onderhoudswerken zijn, ik heb mijn ladderrecht één keer gebruikt in 10 jaar om de dakgoot te laten herstellen.
Ofwel is er geen ladderrecht beschreven en is het niet de vraag of hij gewoon niet al zijn openingen moet dichtmetsen of van een ondoorkijkbare glasbakstenen voorzien. Zo was het bij mij geweest indien ik geen ladderrecht had moest ik van de architect van de achtergelegen woning mijn volledige achtergevel laten toemetselen.
Dus eerst eens in de akte en op het kadaster navragen om zeker te zijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jul 2019 14:00

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 15 jul 2019 16:38

om zijn ramen te poetsen (ramen die trouwens in een muur zijn geplaats dat op de perceelgrens staat uitkijkend op onze tuin)
1- Zijn dat opengaande ramen?
2- Hebben die ramen klaar glas, waar gewoon kan doorgekeken worden?
3- Staan er tralies voor die ramen?
Indien geval 1 en 2 dan zijn ze in overtreding met de wet op de lichten en zichten en dient 3 te worden toegepast samen met ondoorzichtig glas of glasdallen.

AFDELING III. - UITZICHTEN OP HET EIGENDOM VAN DE NABUUR.

Art. 675. Geen van de naburen mag, zonder toestemming van de andere, in een gemene muur een venster of opening maken, hoe dan ook, zelf niet met vaststaand glasraam.
Art. 676. De eigenaar van een niet gemene muur die onmiddellijk paalt aan het erf van een ander, mag in die muur lichtopeningen of vensters maken met ijzeren traliewerk en vaststaand glasraam.
Deze vensters moeten voorzien zijn van een ijzeren traliewerk waarvan de maliën ten hoogste een decimeter (...) groot zijn, en van een vaststaand glasraam.
Art. 677. Deze vensters of lichtopeningen mogen niet lager gemaakt worden dan zesentwintig decimeter (...) boven de vloer of grond van de kamer die men wil verlichten, indien deze met de straat gelijkvloers is, en niet lager dan negentien decimeter (...) boven de vloer, voor de hogere verdiepingen

StevenDeMeyer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jul 2019 11:58

Nieuwe wending.. Nu zegt onze buur dat het 50cm is en heeft hij zomaar grind gelegd 50cm breed op een lengte van 14m.. We hebben de politie gebeld die kunnen alleen bemiddelen. Ze hebben ons aangeraden naar de dienst stedenbouw te gaan maar hier kunnen ze on blijkbaar ook niet helpen omdat het kadasterplan geen wettelijk bewijs is. Van hun moeten we een landmeter inschakelen om ons perceel te laten opmeten wat ons +-500€ gaat kosten.. Typisch België.. Gewoon zeggen deze grond is van mij en opgelost!
@mava105 ramen kunnen op zijn transparant en er zijn geen tralies voor. Ook zijn ze minder dan 30jaar oud, dus niet verjaard..

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 18 jul 2019 12:36


ramen kunnen open en zijn transparant en er zijn geen tralies voor. Ook zijn ze minder dan 30jaar oud, dus niet verjaard..
Daar is buurman dan al in de fout. Als ze open kunnen MOETEN er tralies zijn, en ALTIJD ondoorzichtig.
Je stapt best naar de vrederechter om een landmeter te laten aanstellen en ook voor wat betreft die ramen. De gerechtelijk deskundige en de landmeter zullen betaald worden door de verliezer. (hopelijk voor u is dat de buurman)

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 18 jul 2019 12:44

Volg de raad van Mava op. Zelf een landmeter contacteren en betalen is totaal zinloos. Slechte, dure raad van de politie.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jul 2019 13:43

Inderdaad, mava heeft gelijk.

De gemeente trouwens ook. Die kadasterplannen zijn waardeloos in dit geval, want ze zijn steeds een inschatting.

Toen je bij de gemeente was, heb je niet ineens gevraagd of de buurman wel de correcte vergunning heeft?

StevenDeMeyer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jul 2019 12:33

We hebben nu contact gehad met een notaris om hierover wat info in te winnen. Deze zei ons om een advocaat te zoeken. En zo via het vredegerecht een oplossing te vinden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”