Openbare verkoop

mabrol
Topic Starter

Openbare verkoop

#1 , 14 jul 2009 14:33

Hallo,
op zoek naar een antwoorden op een paar vragen heb ik dit forum gevonden en zo plaats ik een berichtje in de hoop dat misschien iemand een idee heeft, wat ons precies boven het hoofd hangt.

Mijn vriend en ik zelf zijn in januari naar een handelspand gaan kijken dat mogelijkheden biedt een restaurant, een paar hotelkamers en ook een woning voor ons in te richten. De prijs die door de toenmalige eigenaars werd gevraagd was 175 000 €. Wij deden een bod van 100 000 € en na wat discussie werd een akkord gemaakt dat wij het pand voor 110 000 € zouden kopen.
Omdat nog mijn vriend nog ik over eigen middelen beschikken, hebben wij aan een vriend gevraagd of die mee in het project wou stappen. Deze vriendt heeft een eigen huis dat ondertussen op 200 000 € werd geschat en hij was akkoord om met ons mee te doen.
Wij hebben bij onze bank een aanvraag voor een lening ingediend maar de directeur van de bank heeft onze aanvraag nooit naar een kredietinstelling gestuurd =O
Tot wij daar op uit kwamen waren nog eens twee maanden verstreken en werd er omdat van ons geen enkele beweging in het dossier kwam maar er wel schuldeisers voor de voormalige eigenaren waren, een datum voor een openbare verkoop vastgelegd. Op de eerste zitting kwam behalve mijn vriend niemand opdagen en de eerste zit werd dan ook op 1000 € gesloten. Dus 14 dagen later de datum voor de tweede zit vastgelegd, wat dan al 1. april betekende (neen geen grap).
Ondertussen hadden wij omdat de directeur van onze bank, zoals gezegd nooit een aanvraag bij een kredietinstelling had gedaan, ons dossier naar een hypotheekwinkel overgeheveld. In de hypotheekwinkel werden wij zeer goed ontvangen en ons dossier werd ook vóór 1. april (zo zei de bediende van de hypotheekwinkel althans) naar de kredietinstelling gestuurd.
Wij hebben in al die tijd nooit iets op papier gezien, maar de bediende van de hypotheekwinkel zei ons, dat wij zonder problemen tot 95 000 € konden bieden voor het pand.
Tweede zit dus en die werd op 50 000 € gesloten. De laatste dag van de 14 dagen "recht van opbod" heeft iemand 5000 € meer geboden en zo gingen wij naar de derde zit. Ondertussen nog steeds geen enkele bevestiging van de hypotheekwinkel of de kredietinstelling of wij wel degelijk een lening zouden krijgen. Ook op de derde zit zouden wij volgens de hypotheekwinkel nog steeds tot 95 000 € kunnen bieden. De derde zit had ondertussen plaats op 3 juni en uiteindelijk waren wij met 85 000 € de hoogste bieder en hebben met ons drie de toewijzing van de notaris ondertekend.
Zoals de wet voorschrijft hadden wij 14 dagen later de 21% registratierechten moeten betalen.
Wat nu in de praktijk aan de hand is: wij zijn vandaag 14. juli en wij hebben nog steeds geen akkoord voor de lening. De notaris heeft ons laten weten dat hij de 21% registratierechten voor ons heeft betaald en dat op deze 'lening' die hij ons gegeven heeft 15% interesten aangerekend worden.
Van de hypotheekwinkel krijgen wij sinds 3 juni geen enkele feedback en de enige informatie die ik gisteren van de bediende kreeg, was dus, dat hij vanaf vandaag tot 22. juli op vakantie is.
Gisteren had ik ook voor de zoveelste keer de dossierbeheerder van de notaris aan de telefoon (en gelijk heeft die) die mij vroeg of wij nu eigenlijk wel geld hebben om een huis te kopen of niet en als wij dat niet hadden, dat het pand spijtig genoeg voor ons, opnieuw te koop zal moeten aangeboden worden.
Wij zijn dus na al deze perikelen ondertussen lichtjes in paniek. Zo heb ik dus geprobeerd per internet te vinden, wat precies ons wettelijk gezien kan gebeuren.
Binnen welke termijn kan het pand inderdaad opnieuw te koop gezet worden ? Moeten wij daar op voorhand van verwittigd worden ? Aan welke kosten moeten wij ons verwachten als onze lening toch zou geweigerd worden en wij het pand helemaal niet kunnen kopen ? Wat, als de goedkeuring van de lening toch nog zou komen, maar de notaris gewoon niet meer wil wachten omdat hij denkt, dat wij de lening niet krijgen ?

Een hele boterham die ik daar ineens neerzet. Misschien heeft iemand een paar antwoorden op mijn vragen of kan mij een raad geven, waar ik mij naartoe kan wenden om toch nog antwoorden te vinden ?

P.S. Ik had al deze vragen ook aan de hypotheekwinkel gesteld maar de bediende heeft op GEEN ENKELE van mijn vragen geantwoord. Bij dezer wil ik ook gelijk zeggen, dat de mooie publiciteiten, die op de websites van de hypotheekwinkel te vinden zijn, helaas niet de realiteit zijn. Waar wij geweest zijn, is er geen enkele opvolging van ons dossier geweest.

mvg
mabrol

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 jul 2009 12:25

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is. Art.1654.Indien de koper de prijs niet betaalt, kan de verkoper de ontbinding van de koop vorderen”(Burgerlijk Wetboek).

De koop kan een beding bevatten dat deze van rechtswege ontbindt bij niet-betaling binnen een bepaalde termijn. Onderzoek zorgvuldig of dit het geval is.

Is dit niet het geval dan kan de verkoper de gerechtelijke ontbinding van de koop vorderen met schadevergoeding. De schade van de verkoper omvat minstens de interest op de koopsom tot hij terug eigenaar wordt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Roces

#3 , 07 aug 2009 16:39

Bij niet-betaling van kosten en prijs kan de notaris beslissen om een nieuwe openbare verkoop te organiseren (de zogenaamde rouwkoop).
Indien deze niet genoeg opbrengt om de prijs en de kosten te recupereren, dient de in gebreke gebleven eerste koper het verschil bij te leggen.
Om dit te vermijden zou ik zo snel mogelijk een andere bank (of meerdere banken) contacteren met de vraag aan welke voorwaarden jullie kunnen lenen. Als de hypotheekwinkel niet tijdig antwoordt, kan je best rechtstreeks met de banken in contact komen.
Indien jullie niet snel handelen, vrees ik dat de kosten nogal hoog zullen oplopen.

Reclame

Terug naar “Kopen”