informatie

theake
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

informatie

#1 , 09 jul 2019 12:23

Mijn dochter, 2e jaars studente van 20 jaar, wil haar adres zetten bij haar vriend.
ze gaan niet trouwen en ook niet officieel samenwonen.
ze hoeft geen geld te betalen aan haar vriend, deze staat alleen in voor de huur en bijkomende kosten=gas, elektriciteit,gsm,...
Wat brengt dat dan voor haar te weeg ivm in orde zijn, qua eigen mutualitet aanvragen (of kan ze bij mij, haar moeder, blijven ingeschrijven)
en welke verzekeringen (hospitalisatie???) sluit ze het best af voor haar zelf, etc...
We weten ook dat je de adresverandering op het gemeentehuis moet doorgeven en het adres aan diverse instanties moet doorgeven(school, belastingingen, post, bank,...).
waar zit het verschil zal haar adres hier bij mij blijft staan of bij haar vriend.
HAAR EVENTUELE VOOR-/NADELEN willen we beknopt en begrijplijke te weten komen!
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 09 jul 2019 12:34

Indien nodig kan je dochter zich hoofdelijk verzekeren als student. Zij kan zich ook laten verzekeren als persoon ten laste bij haar vriend. Ze geldt niet meer als persoon ten laste in de belastingen. Zij kan fiscaal ook niet als persoon ten laste bij haar vriend ingeschreven worden gezien niet gehuwd of wettelijk samenwonend. Gezinspolis, de zogenaamde familiale, kan je best even met je verzekeringsagent bespreken. Gezien haar jonge leeftijd is een aanvullende ziektekostenverzekering(hospitalisatieverzekering) zeker niet uit den boze. Qua studietoelage kan ze best even contact zoeken met de studiedienst van haar school. Hou er wel rekening mee dat het de gemeente van aankomst is die beslist of de jonge dame al dan niet wordt ingeschreven. Gezien het hier niet om een studentenaccomodatie gaat, lijkt me dat niet onmiddellijk een probleem.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”