Huur waarborg cash

dutchiexl
Topic Starter

Huur waarborg cash

#1 , 29 jul 2009 18:07

Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste keer dat ik hier post dus moest ik niet aan de regels voldoen wijs mij er dan op aub :).

Concreet gaat het hier over: ik ga een huis huren, en in mijn contract staat dat ik 2 maand huishuur in speciën moet betalen als waarborg. Dit is op zich geen probleem, maar mijn huisbaas verteld me dat deze regel slaat op het feit dat ik hem 2 maand huishuur cash moet in de hand geven.

Ik heb er het staatsblad op nagekeken maar ik vind geen relevante uitleg wat speciën zijn, noch vind ik ergens terug dat de verhuurder waarborg zomaar cash mag vragen en in zijn zak steken om "bij te houden". De laatste keer dat ik hier iets over zocht moest waarborg meestal op een geblokeerde rekening gezet worden.

Heeft hier iemand ervaring mee of informatie over.

Ik bedank nu al iedereen die de moeite doet om te heplen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 29 jul 2009 18:27

De huisbaas houdt zijn dromen voor werkelijkheid : cash mag niet.

Als je toch cash zou betalen, kan je nadien je toekomstige huisbaas een briefje sturen, om het geld toch op een geblokkeerde rekening te zetten, anders is hij de wettelijke intrest ( op dit ogenlbik 5,5% ) verschuldigd.

Uw toekomstige huisbaar heeft blijkbaar iets tegen rechters die beslissen aanr wie het geld van de huurwaarborg moet vrijgegeven worden.
Indien hij het geld cash heeft moet de huisbaar zelf niet naar de rechter gaan om het geld vrij te geven.
Pure machtsmisbruik, zo een huisbaas zou ik gewoon niet willen. Ander en beter zou ik maar denken, wie weet wat voor moeilijkheden ga je later allemaal nog met hem/ haar krijgen.

Vandebos

#3 , 29 jul 2009 19:07

In de huurwet wordt er de voorkeur aan gegeven dat je de waarborg vastlegt op een huurwaarborgrekening bij de bank waar je loon wordt gestort.

Let op!! Het is niet de enige toegelaten methode... denk maar aan de waarborgrekeningen van korfina of de huisbaas die de waarborg in cash wil.

Nu dient u zich de vraag te stellen: is dit het pand dat ik absoluut wil bewonen?

Indien niet... verder zoeken.

Indien wel:

- maak een ontvangstbewijs klaar voor het overhandigen van de huurwaarborg. Maak dit in evenveel exemplaren als er ondertekenaars zijn, vermeld er de datum en plaats van ondertekening op, schrijf alle getallen voluit, laat iedereen het dokument tekenen voorafgegaan door de tekst "gelezen en goedgekeurd" en geef aan iedereen die heeft getekend een exemplaar.

- Zorg ervoor dat er niet in je contract staat dat je de plaatsbeschrijving aan iemand anders overlaat zonder dat je er zelf bij bent. Eis aanwezig te zijn bij de controle en opmaak ervan. Maak zelf foto's (digatale met een beetje kwaliteit plz, geen gsm pics...), maak een lijst van alle gebreken die je ziet. Verzoek de verhuurder deze op te nemen in de plaatsbeschrijving. Dat is uw recht, laat u niets anders wijsmaken.. Brand deze foto's op een cd of dvd en verstuur deze aan jezelf aangetekend. Open deze brief niet bij aankomst hou hem gewoon bij. Bij eventuele latere betwisting kan je die brief gesloten overhandigen aan de vrederechter en heb je een bijna onbetwistbaar gedateerd bewijsstuk...

- Als het contract ondertekend wordt moet dit in meerdere kopiëen, minimum 1 daarvan dien je onmiddellijk mee te krijgen. Ga niet buiten zonder een kopie van het contract.

- 2 maand na het ondertekenen van het contract ga je bij je lokale registratiekantoor na of de verhuurder het heeft geregistreerd of niet. Indien het om een 3-6-9 gaat en het is niet geregistreerd, gewoon zo laten. Dit vergemakkelijkt later je opzeg..

- de week nadat je bent ingehuisd verstuur je je verhuurder een aangetekend schrijven waarin je hem verzoekt de aan hem cash overhandigde huurwaarborg te storten op een door beide partijen geblokkeerde rekening. Verzoek hem u binnen de tien dagen na kennisname hierop te antwoorden. Deel hem mee dat als hij niet ingaat op uw verzoek dat u hem hiervoor in gebreke stelt en dat u dan vanaf de datum van verzending aangetekend schrijven de gerechtelijke intrestvoet op de huurwaarborg laat gelden zoals het u wettelijk is toegestaan. Plaats de tekst van het wetsartikel in de brief.
Art. 10. Waarborg. <W>
§ 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg.
De in het vorige lid vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen : ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling, ofwel een bankwaarborg die het de huurder mogelijk maakt de waarborg progressief samen te stellen, ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling.
Wanneer de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening, mag de huurwaarborg niet meer bedragen dan een bedrag gelijk aan 2 maanden huur. De opgebrachte rente wordt gekapitaliseerd ten bate van de huurder en de verhuurder verwerft voorrecht op de activa van de rekening voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet nakomen van de verplichtingen van de huurder.
Wanneer de huurder kiest voor een bankwaarborg, waarbij hij zich verbindt die volledig samen te stellen middels constante maandelijkse afbetalingen gedurende de duur van de huurovereenkomst, met een maximumduur van drie jaar, is deze gelijk aan een bedrag van maximaal drie maanden huur. De financiële instelling moet die zijn waar de huurder in voorkomend geval zijn rekening heeft en waar zijn beroeps- of vervangingsinkomsten worden gestort. Indien de huurder stopt met het storten van zijn beroeps- of vervangingsinkomens bij de desbetreffende instelling, is die gerechtigd om de integrale en onmiddellijke samenstelling van de waarborg te eisen, onverminderd de mogelijkheid om die over te brengen naar een andere financiële instelling. Niettegenstaande de wet op het statuut van en het besluit op de kredietinstellingen van 22 maart 1993, kan een financiële instelling deze waarborg niet weigeren om redenen in verband met de kredietwaardigheid van de huurder. De wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet is niet van toepassing. De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de nadere regels bepalen inzake de verplichting voor de financiële instelling om een huurwaarborg samen te stellen in het geval dat een kandidaat-huurder, op het moment van zijn aanvraag, gebonden is door meer dan één andere samenstellingsverplichting voor huurwaarborgen die voorheen toegekend werden. Na een evaluatie die zal plaatsvinden één jaar na het van kracht worden van dit systeem, zal de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad een openbare waarborg kunnen organiseren om de waarborgen te dekken die door de financiële instellingen toegekend werden aan bepaalde categorieën huurders die Hij vaststelt, volgens de financieringsmodaliteiten die Hij vaststelt. De huurder zal geen enkele debetrente verschuldigd zijn aan de financiële instelling, die hem rente zal uitkeren vanaf de dag dat de waarborg volledig is samengesteld. De financiële instelling beschikt over de voorrechten van het gemeen recht ten overstaande van de huurder in geval hij zijn verplichting om de waarborg progressief samen te stellen, niet naleeft.
Wanneer de huurder kiest voor een bankwaarborg die gelijk is aan een bedrag van maximaal drie maanden huur ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling, is het dat OCMW dat daar om verzoekt bij de financiële instelling, die de waarborg toestaat ten gunste van de verhuurder.
De Koning legt het formulier vast waarmee de financiële instellingen ten aanzien van de verhuurders zullen bevestigen dat de huurwaarborg toegekend is, ongeacht de manier waarop deze waarborg wordt gevormd.
§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.
Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.

§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of voorziening en zonder borgstelling of kantonnement.
Als er nergens in het huurcontract staat dat u de sloten van de buitendeuren niet mag vervangen kan u eventueel een andere cilinder plaatsen zonder dat u een sleutel hiervan aan de verhuurder dient te geven. U dient hem pas bij het verlaten van het pand deze te overhandigen of u plaatst de oude cilinder terug.

Vanaf het ogenblik dat de verhuurder moeilijk doet laat u de briefwisseling per aangetekend schrijven lopen. Worden er mondeling, telefonisch of telepatisch afspraken gemaakt dan bevestigt u deze aan hem via een AS!! worden er afspraken niet nagekomen of weigert de verhuurder bepaalde reparaties uit voeren, opnieuw per AS dat u ervan kennisneemt dat op dag x enzovoort enzovoort.

Hopelijk helpt dit je verder?

Reclame

dutchiexl
Topic Starter

#4 , 30 jul 2009 02:47

Dit helpt mij zeker al een heleboel verder.
Nu, ik huur maar met een termijn van een jaar, dit heb ik met wederzijdse toestemming afgesproken omdat dit momenteel maar een tijdelijke oplossing zou zijn die eventueel later een iets vastere oplossing zou kunnen worden.
De huisbaas is zeer vriendelijk en zeker voor rede vatbaar, dus ik zou natuurlijk ook op goede voet willen staan met hem.

Voor het cash betalen ga ik proberen af te spreken dat het geld op een geblokeerde rekening gestort wordt.

Alvast enorm bedankt en als hier nog iemand iets aan toe te voegen heeft, alstublieft ga uw gang.

Vladimir007

#5 , 05 aug 2009 00:01

Beste,

Ik ben sterk geinteresseerd om een appartement te huren. Toch heb ik enkele vragen en had graag jullie mening hierover gekregen. Mijn vragen:

1) Wie kiest welke vorm de waarborg aanneemt? Ik dacht dat de huurder hier het laatste woord in had. Het immo kantoor weigert namelijk een waarborg adhv een geïndividualiseerde rekening. Een uitleg hadden ze niet echt. Men kwam aandraven met een of ander verhaal van een verzekeringskantoor aan de andere kant van het land waar ze altijd met samenwerken. Daar heeft dat een ander naam (ook niet 'bankwaarborg') waardoor het neerkomt op 3 maand huur, meteen te betalen. (en dus niet gespreid over de huurtermijn zoals in het burg.wetb. staat). Meer info dan dit wou men er niet over kwijt...ook niet wat de juiste benaming van die waarborgvorm dan wel was.
Ik ben er verder niet op ingegaan wegens onwetendheid op dat vlak. Ik heb het gevoel dat ze de wetgeving op dit vlak in 1 pot gesmeten hebben en alles eens goed gemixt hebben. Ik veronderstel dat het dus is:

OFWEL geïndividualiseerde rekening (2 maand)
OFWEL bankwaarborg (3 maand, gespreide betaling)

2) Verder zou men bij het vroegtijdig verbreken van het 3-jarig contract de gekende schade clausule willen handhaven (3 maand tijdens 1e jaar, 2 maand tijdens 2e jaar enzovoort....). Kan hiervan worden afgeweken?! Ik denk dan bvb aan een overeenkomst tot het vinden van een nieuwe huurder?!

3) Kan de huurder de plaatsbeschrijving zelf opmaken (wij zijn ing. bouwkundig). Ik veronderstel van wel aangezien beide partijen toch de plaatsbeschrijving dienen goed te keuren. Kan het immo kantoor eisen dat zij dit zelf laten opstellen of heeft de huurder hier ook nog iets in de pap te brokken?

Alvast bedankt voor de spoedige reacties.

(Ik weet dat niet alle vragen 100% over hetzelfde aspect gaan betreffende dit topic. Het leek me beter om alles in 1 post te zetten dan mij een weg te moeten banen door alle topics op dit forum)[/quote]

Vandebos

#6 , 05 aug 2009 09:15

1) Volgens de wet is het de huurder die de waarborg bepaalt. Het is echter de verhuurder die kiest aan wie hij verhuurt.... en daar hoeft niet worden bijgezegd dat de huurder die de "suggestie" van de verhuurder volgt een voetje voor heeft...

Wat als waarborg? De huurwet stipuleert ofwel 2 maand direkt ofwel 3 maand met schijven (summier samengevat) MAAR!!! datzelfde artikel heeft als eerste
paragraaf:
Art. 10. Waarborg. <W>
§ 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek
en dat artikel zegt:
Art. 1752. De huurder die het huis niet van genoegzaam huisraad voorziet, kan eruit worden gezet, tenzij hij voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de huur.
De letterlijke interpretatie van dit artikel laat de verhuurder dus nog steeds toe andere vormen van waarborg te vragen. Zo bestaan er dus waarborg fondsen en verzekeringen die door immokantoren geliefd zijn als methode voor waarborg. In theorie kan de waarborg die ze aldus vragen zelfs wettelijk de drie maanden overstijgen. art. 1752 voorziet immers geen limieten.

2. Bij een contract van bepaalde duur (3 jaar of minder) gelden de klassieke opzegregels van een 3-6-9 niet. Het doel van een contract van bepaalde duur is immers zowel de huurder als verhuurder te garanderen dat het pand gedurende die periode is verhuurd. Als er dus opzegmodaliteiten voorzien zijn dit zuiivere afspraken tussen huurder en verhuurder. Zorg ervoor dat deze zeer duidelijk en specifiek omschreven staan in het contract en dat ze zeer expliciet stipuleren dat het gaat om de voorwaarden om een huurcontract van bepaalde duur te verbreken. Zelfs dan is het niet gegarandeert dat, mocht het tot een geding komen, deze door een vrederechter zullen aanvaard worden.

3) U kan in het contract vastleggen dat de plaatsbeschrijving samen met jullie wordt opgemaakt. Bovendien heeft u het recht om de verhuurder te verzoeken bijkomende punten op te nemen in de plaatsbeschrijving vooraleer deze te ondertekenen. De plaatsbeschrijving door de huurder alleen laten opstellen zal praktisch geen enkele verhuurder toelaten. (immokantoor zeker niet, de plaatsbeschrijving vertegenwoordigt een goed gedeelte van hun salaris voor de verhuur.)

Hopelijk beantwoordt dit een aantal van je vragen?

Terug naar “Huren”