Identiteitsbewijzen
Attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst)
Het attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst / attest van inschrijving) bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.
Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
naam en voornamen
plaats en datum van geboorte
adres
burgerlijke staat
nationaliteit
de datum sinds wanneer u op het adres woont.
U kunt ook een attest van hoofdverblijfplaats aanvragen met de historiek van uw vorige adressen.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot uzelf aanvragen:
uzelf
uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Procedure
U kunt het attest aanvragen:
aan het loket van de dienst Burgerzaken
online met uw elektronische identiteitskaart (eID):
bij het e-loket van uw gemeente
bij het Rijksregister ('Mijn Dossier').
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket aanvragen.
Wat mee te nemen
Als u het attest zelf ophaalt:
uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het attest voor iemand anders aanvraagt:
een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
uw eigen identiteitskaart.
Voila, krachtens de wet is het toegelaten dus.
En aangezien dit attest noodzakelijk is om een procedure voor de rechtbank op te starten inzake huurgeschillen...
Maar goed, zijn we niet te ver afgeweken van de originele vraag? Misschien kan een mod de laatste berichten verplaatsen naar een ander topic.