Van drie naar vier huurders => huur verhogen?

Fliokalinka
Topic Starter

Van drie naar vier huurders => huur verhogen?

#1 , 29 jul 2009 22:03

Dag iedereen,

Misschien een specifieke vraag, misschien ook niet.

Mijn vriend woont samen met twee andere vrienden. Zij hebben samen 3-6-9 contract getekend (in België, Oost-Vlaanderen) waarbij ze alledrie op vermeld staan.

Mijn vriend is hier gedomicilieerd, de andere twee niet.

Zelf woon ik sinds paar maand officieus in dit huis, maar ik zou hier ook mijn domicilie-adres willen plaatsen en er dus bij komen wonen. Dit omdat mijn vriend en ik gaan trouwen.

1. Wat moet er nu gebeuren? Moet er een aanpassing zijn van het contract zodat ik er ook op vermeld wordt?

2. Stel dat één van de twee vrienden zich hier toch zou domiciliëren later, wat zijn dan de positieve/negatieve gevolgen?

3. Mag de verhuurder de maandelijkse huurprijs verhogen wanneer wij melden dat ik er bij kom wonen?

Veel vragen, maar alvast bedankt voor de antwoorden!!!

Barbara

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 jul 2009 22:23

De verhuurder kan de huurprijs niet verhogen omdat er nu meer meer personen in het pand wonen.

Waar je wel rekening mee dient te houden is het volgende:

- de wooncode voorziet een maximaal aantal bewoner per pand. Dit hangt van het aantal kamers erin met een oppervlakte van 16m² (kan er een paar m² naast zitten). Het kan dus zijn dat u niet met 4 personen in dat pand mag wonen.

- Als er een aanpassing van het contract zou worden opgemaakt in samenspraak met de huurder bent u hoogstwaarschijnlijk mee hoofdelijk aansprakelijk. Als er maw een deel van de huur niet betaald wordt kan de verhuurder of de deurwaarder met uitvoerbare titel deze bij u komen opeisen.

- de huurder, dit is dus officieel enkel uw vriend, is er normaal gezien toe gebonden elke verandering in de "samenstelling" van zijn "gezin" te melden aan de verhuurder... ( 99.999999% doet dit niet) Met de trouwplannen zou ik hier eigenlijk niet mee aarzelen. Gewoon een vriendelijk briefje naar de verhuurder waarop uw vriend mededeelt dat hij gaat trouwen..

- U hoeft uw domicilie er niet te plaatsen. Hou er dan echter ook rekening mee dat officiële correspondentie u niet zal bereiken op dit adres. Na uw huwelijk lijkt het me toch opportuun om deze te verplaatsen.

Hopelijk helpt dit u verder?

Reclame

Terug naar “Huren”