Kandidaat-huurder met bvba

osieke
Topic Starter

Kandidaat-huurder met bvba

#1 , 24 jul 2009 09:04

Hallo,

Ik heb mijn woning recentelijk te huur geplaatst en heb ondertussen een kandidaat-huurders gevonden. Het gaat om een koppel waarvan één van beiden een bvba heeft waarvan het adres overeenstemt met zijn huidige huuradres. Hij zou blijkbaar opleidingen e.d. geven. Ik ga ervan uit dat hij het adres van zijn bvba zal overplaatsen naar mijn woning.

Kan dit op termijn problemen geven met de belastingen als hij huur/lasten voor nutsvoorzieningen zou inbrengen?

Stel dat hij dit niet doet en zich eraan houdt de woning niet te gebruiken voor zijn beroepsactiviteit (contact met klanten, geven van opleiding, ...)...moet ik mij hier dan zorgen over maken als verhuurder?

Alvast bedankt voor enige feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
digits

#2 , 25 jul 2009 11:01

Hallo,

dat geeft voor jou pas problemen als hij de huur van zijn woning inbrengt als kosten.

internet, elektriciteit, water etc ingeven als kost maakt voor jou niet uit.

Mvg,
Digits

jefke007

#3 , 25 jul 2009 11:28

Je moet wel in het huurcontract vermelden dat de woning niet voor handelsdoeleinden mag gebruikt worden, en dat de huurder de fiscale meerkost moet betalen aan de verhuurder indien hij zich niet aan deze regels houdt.

In het huurcontract mag ook nergens het woord bvba vermeld worden,of de kans is zeer groot de je wel prijs hebt.

Een andere oplossing is de huurprijs verhogen tot handelshuurpijs.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2009 12:24

Probeer eens een firma die op uw adres geregistreerd is eruit te krijgen als je het pand terug wil verhuren....of probeer die firma er eens uit te krijgen..

Zeer goed info inwinnen en een (waterdicht) contract opstellen.

j.demoor

#5 , 25 jul 2009 14:18

“Art.1...§ 2. Deze afdeling(=Woninghuurwet) is niet van toepassing wanneer de overeenkomst op grond waarvan de woning aan de huurder wordt toegewezen, ondergeschikt is aan een hoofdovereenkomst, die betrekking heeft op de functie of de bedrijvigheid van de huurder. § 3. Deze afdeling is niet langer van toepassing zodra het gehuurde pand niet meer tot hoofdverblijfplaats wordt bestemd.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Een woninghuur sluit dus niet noodzakelijk de functie of de bedrijvigheid van de huurder uit.

“Art.7.§1.Inkomsten van onroerende goederen zijn:...2° voor verhuurde onroerende goederen : a) voor in België gelegen goederen verhuurd aan een natuurlijke persoon die ze noch geheel, noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van zijn beroepswerkzaamheid :...het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het andere goederen betreft ...c)...het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het andere in België gelegen gebouwde onroerende goederen betreft...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Het uitoefenen van zijn beroepsactiviteit door de huurder in de huurwoning laat uw fiscale inkomsten daaruit dus ongewijzigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jefke007

#6 , 25 jul 2009 16:32

Als die huurder fiscaal een gedeelte van de woning voor beroepsdoeleinden aftrekt, dan worden de reeele huur voor de verhuurder als een inkomen beschoud door de fiscus.

Terug naar “Huren”