Ervaringen EPC

artemis
Topic Starter

Ervaringen EPC

#1 , 23 jul 2009 11:11

Wie heeft ze al?

Wij zullen waarschijnlijk in de loop van de volgende maanden voor de eerste maal een EPC moeten aanvragen voor een studio (30 à 35 m2) die zal vrijkomen.

Ik heb al offertes gevraagd aan enkele energiedeskundigen type A uit onze buurt.
Wat googelen bracht aan het licht dat de prijs voor een EPC wel afhangt van o.a. de oppervlakte van de woning maar echt groot vind ik de prijsverschillen niet tussen een EPC voor bv een kleine studio en een ruim huis met pakweg 3 slaapkamers. Het komt erop neer dat een EPC voor een studio relatief veel duurder is.

Nu vraag ik me af of er veel kwaliteitsverschil kan zijn tussen EPC's naargelang de uitvoerende deskundige. Of kiezen we gewoon voor de goedkoopste?

Wij hopen uiteraard op een zo gunstig mogelijk EPC, gezien de staat van de studio (goed geïsoleerd, dubbele beglazing, hoogrendements- en condenserende ketel).

Het is allemaal nog zo nieuw...

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 jul 2009 11:45

Het zijn standaard documenten en formulieren aan de hand van dewelke ze de coefficient vaststellen. Veel afwijking kan er dus niet zijn. Ik heb zelf weinig tot geen afwijking tot op heden vastgesteld. (3 flats in hetzelfde gebouw verschillende bedrijven)

Tot op heden merk ik echter wel dat geen enkele huurder om dit certificaat vraagt....

artemis
Topic Starter

#3 , 23 jul 2009 12:07

Tot op heden merk ik echter wel dat geen enkele huurder om dit certificaat vraagt....
Dat verwondert mij helemaal niet VDB. Ik denk dat nog minder huurders dan verhuurders reeds op de hoogte zijn van de wettelijke vereiste om dit certificaat te hebben. En zelfs als ze het weten heb ik mijn twijfels over de interesse....
In het marktsegment waarin wij verhuren (studio's in hartje stad) verwacht ik al helemaal weinig belangstelling vanwege de kandidaten. Maar goed...

Ik begrijp uit je antwoord dat we rustig met de goedkoopste deskundige in zee kunnen gaan.

Nog een vraagje:
Ik neem aan dat een huurder tijdens een opzegperiode verplicht is om - op afspraak - een dergelijke energiedeskundige in zijn woning toe te laten? En dit vooraleer het goed opnieuw te huur wordt gesteld?

Reclame

Vandebos

#4 , 23 jul 2009 12:35

Verplichten is moeilijk.

Het enige wat altijd kan is dat je als verhuurder je recht laat gelden om in de opzegperiode aan anderen het pand te tonen tijdens vooraf afgesproken periodes.

Daar kan je gebruik van maken om een epc certifiering te laten uitvoeren. Dit is immers ook een "bezichtiging".. Heb ooit dit recht bij een huurder moeten afdwingen via vredegerecht. Het ging hierbij om een pand dat mijn zus ging betrekken en waarin ze een aantal wijzigingen wou uitvoeren. Heb toen de aannemers laten langskomen tijdens bezoekuren..

EDIT: croissant in rechterhand en typen met links geeft soms interessante alternatieve spelling...
Laatst gewijzigd door Vandebos op 23 jul 2009 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

artemis
Topic Starter

#5 , 23 jul 2009 13:19

Ok, dat is een mogelijkheid.

Nu, het enige probleem dat ik voorzie (ik loop een beetje vooruit op de feiten, opzeg slechts mondeling vernomen, schriftelijke moet nog volgen) is dat de huurder heel weinig aanwezig gaat zijn en al helemaal niet tijdens de normale werkuren (woont ook al bijna effectief elders, niet bij de deur en dat kan ook nog een probleem worden voor de bezichtiging).

Mijn redenering was de volgende:
Het EPC is nu verplicht. Als ik het goed heb zegt de letter van de wet dat het aanwezig moet zijn bij het ondertekenen van een nieuw contract. Maar de geest van de wet is toch wel dat het er al moet zijn bij bezichtiging door kandidaat-huurders, zodat het een invloed kan hebben op hun keuze. Anders heeft een EPC weinig zijn. Als men dan een woonst aansluitend tracht te verhuren, dan lijkt mij dat een bezoek van een energiedeskundige een eerste logische en onvermijdelijke stap is van zodra een opzeg ingaat. Deze komt niet voor het plezier en/of nut van de verhuurder maar enkel om deze laatste aan een wettelijke verplichting te laten voldoen, een verplichting t.o. toekomstige huurders dan nog. Daarom leek het mij logisch dat een huurder dat 'verplicht' zou moeten toelaten...

Nu loop ik wel vooruit op de feiten. We zullen wel een oplossing vinden.
Maar het ging mij om het principe...

Vandebos

#6 , 23 jul 2009 14:49

En een lacune waar de wetgever niet aan heeft gedacht..

Pacco

#7 , 23 jul 2009 16:10

Hallo artemis & VDB, ik heb hier ook enkele vraagjes over.

Ik zit waarschijnlijk in het zelfde schuitje.
Wat kunnen de gevolgen zijn als je terug verhuurd zonder EPC, als de nieuwe huurder er niet naar vraagt.
Voor wie zijn de kosten van een EPC ?
Voor de verhuurder? Mag je ze dan doorrekenen aan de huurder ?
Wat is de gemiddelde prijs voor een EPC ?

Alvast bedankt.

Vandebos

#8 , 23 jul 2009 16:22

Prijs van EPC hangt af van oppervlakte pand en aantal concurrenten in de regio. Enige tijd terug heb ik hier een url geplaatst waarop je alle geaggregeerde installateurs/opstellers in je regio kon terugvinden. Zal hier straks nog een naar zoeken.

Kosten zijn voor de verhuurder. Doorrekenen mag normaal gezien niet aangezien het certifacaat een aantal jaar geldig is en er dus meerder huurders van kunnen gebruik maken.

Verhuren zonder EPC mag niet... Je kan ervoor beboet worden ( € 250 tot € 500 dacht ik..) maar het heeft geen invloed op de geldigheid van het contract.

Bij mijn weten is er tot op heden nog niemand beboet.

Natuurlijk is het zo dat als je ooit in een geding komt over dit pand en de huurder kan aantonen dat er geen EPC was de rechter dit element mee in zijn overweging kan nemen om een beslissing te nemen, maar dat hangt af van zaak tot zaak en rechter tot rechter.

EPC is een europese richtlijn die in belgische wetgeving mest worden omgezet. (en traditiegetrouw zijn we een paar jaar telaat..) Persoonlijk voorzie ik wel dat er in de toekomst aan dit certificaat andere wetgevingen of sancties geplakt kunnen worden, maar of dat ooit gaat gebeuren...

artemis
Topic Starter

#9 , 23 jul 2009 17:29

Pacco,

Hier vind je de erkende deskundigen via postcode:
http://www.epcdeskundigen.be/
Dit is een andere lijst:
http://www2.vlaanderen.be/economie/ener ... type_A.pdf

Het is aan de eigenaar/verhuurder om aan te tonen hoe goed/slecht zijn energieprestaties zijn, ook igv verkoop, dus de eigenaar betaalt.
Het certificaat blijft 10 jaar geldig.

Oppervlakte maar ook aantal gevels zouden de prijs bepalen maar de minima en maxima liggen niet zo ver uit elkaar. Verhuur je een huis of ruim appartement dan is de kostprijs voor een EPC veel lager tov de huurprijs dan bij een goedkopere studio.

Pacco

#10 , 23 jul 2009 20:11

artemis,

Je had toch enkele offertes laten maken, kan je een voorbeeld geven hoeveel het voor een studio is ?

Alvast bedank voor alle informatie Artemis & VDB

artemis
Topic Starter

#11 , 24 jul 2009 10:21

Ik heb 4 offertes gevraagd maar er nog maar 2 gekregen (vakantie zal er wel voor iets tussen zitten) en die bedroegen 130 en 150€.

Stuur er enkele een mail om prijsinfo te vragen. Geef daarbij de totale oppervlakte, niveaus en aantal gevels.

Dit is een voorbeeld van hoe een EPC er zou moeten uitzien:
http://epc-audit.be/page4/files/Voorbeeld%20EPC.pdf

Pacco

#12 , 24 jul 2009 18:00

Artemis bedankt voor de informatie.

Groeten pacco

Terug naar “Huren”