mening kinderen

Wanhopige mama
Topic Starter

mening kinderen

#1 , 22 jul 2009 22:24

Ik zou graag willen weten of er ook rekening gehouden wordt met de mening of wil van een kind van 6 jaar en 3 jaar. Mijn (ex)man wil plots bi-locatie maar mijn oudste dochter protesteert enorm. Zelf zie ik het ook minder zitten, aangezien ik mijn jongste een beetje te jong vind om elke week te moeten verhuizen.
Het rare is dat mijn man in het begin ook deze regeling heeft geweigerd omdat hij het niet goed vond voor de kindjes.
Wordt er rekening gehouden met de wil van kleinere kinderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 23 jul 2009 01:28

Ik zou graag willen weten of er ook rekening gehouden wordt met de mening of wil van een kind van 6 jaar en 3 jaar.
Nu hebben we wat weinig juridische gegevens over hoe de situatie ontstaan is. Dit inzicht laat beter toe je een zo goed mogelijk antwoord te formuleren.

Het is ook een gelegenheid om het eens open te trekken...

Wie heeft aan de kinderen al eens (komen) gevraagd of de ouders mogen scheiden en zo ja onder welke voorwaarden?
Wordt er rekening gehouden met de wil van kleinere kinderen?
t'ja, dat zou toch minstens een beetje moeten hé...

RR

j.demoor

#3 , 24 jul 2009 11:37

“Art.931...Evenwel kan de minderjarige die over het vereiste onderscheidingsvermogen beschikt, in elk geding dat hem betreft, op zijn verzoek of bij beslissing van de rechter, worden gehoord door de rechter...”(Gerechtelijk Wetboek).

Een kind van 6 jaar en 3 jaar beschikt in principe nog niet over dit vereiste onderscheidingsvermogen.

“Art.9.3.De Staten die partij zijn,eerbiedigen het recht van het kind dat van een ouder of beide ouders is gescheiden,op regelmatige basis persoonlijke betrekkingen en rechtstreeks contact met beide ouders te onderhouden,tenzij dit in strijd is met het belang van het kind.“(Verdrag rechten van het kind 20 november 1989).

‘het belang van het kind’ is niet noodzakelijk wat het kind wenst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”