nsg en erfenis

kristin
Topic Starter

nsg en erfenis

#1 , 21 jul 2009 16:57

wij zijn een nieuw samengesteld gezin.
Hoe kan ik er voor zorgen wanneer mijn man komt te sterven, dat zijn kinderen geen recht hebben op dingen die van mij zijn.
Kan je bij de notaris laten vaststellen wat van jou is en wat van je man.
Ik zou niet willen dat spullen die van mij zijn, naar zijn kinderen of ex zouden gaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 jul 2009 19:10

Kristin ,
mag ik u de raad geven u als wettelijk samenwonenden te laten registreren op het gemeentehuis ? In dat geval erft de langstslevende het vruchtgebruik op minstens de gezinswoning. De rest gaat naar al zijn kinderen : het deel van de woning in blote eigendom , de rest in volle eigendom. En dan is het idd moeilijk om te bepalen wat van wie is. Wettelijk samenwonenden kunnen dat verhelpen door een samenlevingscontract via de notaris op te maken , waarin een eigendomslijst van de goederen is opgenomen. Samenwonenden leven hoedanook in een stelsel van scheiding van goederen : er is dus geen gemeenschap , hoogstens een onverdeeldheid.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kristin
Topic Starter

#3 , 21 jul 2009 20:45

wij zijn getrouwd en zowel mijn man als ik hebben kinderen.
Ik wil gewoon voorkomen dat er spullen van mij naar zijn kinderen zouden gaan, alhoewel ik nog wel het vruchtgebruik zou hebben.
Wij hebben geen gezamelijke dingen.
Dus het beste is dat er gewoon een lijst wordt gemaakt met wat van wie is en dit laten registreren?

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 21 jul 2009 22:55

Op de site van de notaris, onder de rubriek 'onze brochures' vind je een overzicht wat er wettelijk voorzien is in verband met erven.

j.demoor

#5 , 23 jul 2009 10:34

Bij een huwelijk onder het wettelijk stelsel geldt : “Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament. Ten aanzien van derden moet het eigendomsrecht van elk der echtgenoten op een goed dat niet van persoonlijke aard is, bij gebreke van boedelbeschrijving of tegen een bezit volgens de bepalingen van artikel 2229, bewezen worden aan de hand van titels met vaste dagtekening, van bescheiden van een openbare dienst of vermeldingen in regelmatig gehouden of opgemaakte registers, bescheiden of borderellen door de wet opgelegd of door het gebruik bekrachtigd.”(Burgerlijk Wetboek).

De ‘ex’ is in geen geval erfgenaam. Kinderen zijn in die zin ‘derden’.U kan bij een notaris een van voornoemde akten laten opstellen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”