afrekening kosten

Poppie
Topic Starter

afrekening kosten

#1 , 15 jul 2009 15:02

Hallo,
Ik huur een appartement sinds 01/04/2004 en betaal een maandelijks voorschot van 75 € op de huurlasten, water en verwarming. Ik kreeg nog nooit een afrekening van de eigenaar.
Begin dit jaar ontving ik een afrekening voor 2008, waarbij diende te worden bijbetaald, wat ik heb gedaan.
Vervolgens kreeg ik plots ook een afrekening voor de jaren 2004 t/m 2007, met verzoek (van een advocaat!) om de sommen onmiddellijk te betalen.
De huurovereenkomst voorziet dat de verhuurder elk jaar na ontvangst van zijn afrekening door de syndicus, ONMIDDELLIJK de huurder deze afrekening moet voorleggen ter betaling van de eventuele supplementen.
Mijn vraag : mag de eigenaar na 5 jaar zomaar 5 jaar kosten vragen die ineens te betalen zijn ? Hoe lang mag de eigenaar achteruit gaan als hij zelf in gebreke is gebleven om een jaarlijkse afrekening op te maken ? En kan ik een spreiding van betaling eisen (bvb. 5 jaar ???).
Dank voor de reacties.
mvg
Poppie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 jul 2009 15:23

Hij mag 5 jaar teruggaan.

U heeft het recht een overzicht te vragen van de kosten die men u aanrekend.

Ik zou dan ook een AS naar die advocaat en een gewone brief met copie AS aan de verhuurder terugzenden met de vraag om u gedetailleerde kostenstaten van de voorgaande 5 jaar te laten geworden waarop duidelijk staat aangegeven welke kosten u worden aangrekend. Niet alle kosten mogen immers aan u worden doorgerekend.

JohnD

#3 , 15 jul 2009 16:32

Ik huur een appartement sinds 01/04/2004 en betaal een maandelijks voorschot van 75 € op de huurlasten, water en verwarming. Ik kreeg nog nooit een afrekening van de eigenaar.
Tenzij u in mirakels geloofd kan dit al niet dat jaarlijks alles 100% klopt wat betreft water en verwarmingskosten. U moet normaal gesproken bijbetalen of terugkrijgen. Bij mij heeft een eigenaar het ooit klaargekregen om zoiets tot op een halve € na te doen kloppen. Was natuurlijk puur bedrog, en nog oerdom van hem zelf natuurlijk.
Begin dit jaar ontving ik een afrekening voor 2008, waarbij diende te worden bijbetaald, wat ik heb gedaan.
Voor de zoveelste keer in dit forum raad ik u aan hier de toepassing van art.1728ter van het BW te eisen. Dit is normaal gesproken de doodsteek voor verhuurders die het niet zo nauw nemen met de jaarlijkse afrekeningen. Wat betreft de maandelijkse voorschotten dus, hoeft u jaarlijks enkel te betalen of terug te krijgen wat kan bewezen worden volgens inzage van originele fakturen.
Mijn vraag : mag de eigenaar na 5 jaar zomaar 5 jaar kosten vragen die ineens te betalen zijn ? Hoe lang mag de eigenaar achteruit gaan als hij zelf in gebreke is gebleven om een jaarlijkse afrekening op te maken ? En kan ik een spreiding van betaling eisen (bvb. 5 jaar ???).
De eigenaar mag idd. tot 5 jaar teruggaan. U kan spreiding eisen omdat kontraktueel in dit specifieke geval bepaald was dat u onmiddellijk de afreking diende te krijgen. Dat is blijkbaar niet gebeurd, dus is de eigenaar hier in de allereerste plaats in fout en kan hij in het geheel niet eisen dat u het tekort onmiddellijk ophoest. U hebt recht op gespreide betaling. Maar vraag eerst een afspraak om volgens BW art. 1728ter de originele fakturen in te zien. Noteer alle gegevens faktuurnummers enz. en verzeker u ervan dat u originele fakturen te zien krijgt en geen kopij.
Bij betwisting stapt u nr. de vrederechter.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Terug naar “Huren”